PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lag


Blondie992
16.06.07, 18:38
Vet någon vem Alexandra Wilhelmina Holmström gift Lag (Laag) föräldrar är? Har inte hittat hennes föräldrar och då skall detta vara min farfars mor.
Samt vet någon vem Daniel Lags föräldrar var. Alla dessa personer hör till trakten av Snappertuna och Ekenäs.

nylanst
16.06.07, 19:20
På vilket århundrade rör vi oss, d.v.s. när är dessa Alexandra Wilhelmina Holmström och Daniel Lag födda?

Stefan Nylander

Blondie992
17.06.07, 08:46
Alexandra Wilhelmina Holmström är född den 9 februari 1855.
Daniel Lag har jag ingen aning om när är född men han är vigd med Anna Caisa Nordström år 1806 i Snappertuna.

Susann Lag-Söderström

nylanst
17.06.07, 09:33
Anna Katarina Nordman (i HisKi står det Nordström vid vigseln med Daniel Lag, men detta är fel, skall vara Nordman) och hennes föräldrar hittar du på http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/karjaa/rippikirja_1805-1815_kk97/199.htm
Skräddaren Anders Nordman var gift med Maria Johansdotter Holmberg f. 1760 Karis Landsbro som var dotter till Johan Holmberg, torpare på Landsbro f. 15.2.1730 Snappertuna Prästholm och hans hustru Maria Mattsdotter f. 1726 Karis Båtsmora.

Daniel Lag har jag inte ännu hittat, men jag jobbar på saken.

Stefan Nylander

Blondie992
17.06.07, 09:37
Tack skall du ha.
Hoppas att du kan hjälpa mej med Daniel för man hittar inga uppgifter i församligen på honom.
Jag är en av två levande Lag kvar i Finland, men sedan har vi i Amerika levande personer så det är därför som det känns viktigt för mej att hitta mina förfäder.

Susann Lag-Söderström

nylanst
17.06.07, 09:58
Daniel Lag började använda tillnamnet Söderberg ca. 1821 då familjen var bosatt på Grop i Snappertuna. De flyttade till Pojo före 1833 där Daniel avled:

4.8.1833 25.8.1833 Thomasböle trp. trp. Daniel Söderberg lungsot 52
d.v.s. han var född ca. 1781, men eftersom han var reservkarl, senare torpare så måste man söka hans rötter med utgångspunkt i Snappertuna kommunionbok - tillnamnet Lag är ett soldatnamn och säger inget om hans ursprung. Jag har inte tillgång till S:tunas rullor nu, men kommer att besöka arkivet i andra ärenden nästa vecka, och då skall jag se om jag hittar något.

Stefan N.

Agatha
26.08.17, 11:23
Känner någon av er till Runar Laag ?

Agatha