PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Neuvoja tarvitaan..


Kaijamaija
03.11.07, 22:55
Etsin isoisäni vanhempien vanhemmat ja enkä pääse taaksepäin muuta kuin Hiskin kirkonkirjoissa että Nikolain isä on ollut Suomen kaartilais sotilas. Hänen vihkimispäivä löytyy myöskin sieltä mutta ei ole kirjoitettu ylös mistä hän tulee ja milloin hän tuli Suomen Kaartilaisten sotilaaksi.. Miten jatkan etsimistä ja mihin voin ottaa yhteyttä tietojen hankkimiseen?
Nikolai on syntynyt 14.12.1878 vanhemmat ovat Henrik Adamsson ja Emelie Sofie (f. Blomqvist) Heidän vihkimispäivä on 7.11.1867. Emelien kohdalla lukee "Stads församling" mistä hän on tullut ja mietin onko hän Helsingistä vai onko se joku muu kaupunki? Olisin todella kiitollinen avusta ja tiedoista ja neuvoista!! // Kaija

Sariainen
04.11.07, 10:07
Minkä seurakunnan tiedoista katsoit Hiskistä ?? Hiskissä on vain syntyneitä vihittyjä ja kuolleita. Siitä saa vinkin seurakuntaan mistä pitää tutkia.
On myös olemassa muitakirkonkirjoja.
Rippikirjat ja mahdollisesti lastenkirjat joista voi edetä.
Mutta riippuu nyt siitä mistä seurakunnasta on kyse.
Kaikkia rippikirjoja ei vielä ole kuvattu nettiin,.... mutta jos vaikka olisi tuuria. Mikäli ei ole, tulisi sinun ottaa yhteyttä suoraa siihen seurakuntaan ja kysyä.
Käy kurkkaamassa täältä:

http://www.digiarkisto.org/sshy/

Kirkonkirjat linkistä etsit tarvitsemasi seurakunnan.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

Make
04.11.07, 11:15
Hei Kaijamaija!

HisKistä löytyy Helsingistä 29.5.1848 syntynyt ja 31.5.1843 kastettu
Emelie Sofie, jonka vanhemmat Form:Drg: Fredr Blomqvist ja Ulrika Carolina 25

Hakunani oli "kaikki seurakunnat" ja lapsen nimi Emelie ja sukunimi Blomqvist.

Henrik Adaminpoikia löytyy maasta useita, en katsellut tarkemmin kuka sopisi.

JaskaS
04.11.07, 16:35
Make, tuon 29.5.1843 syntyneen kohdalla on HisKissä kommentti + 1/6-43.

Jos katsoo HisKin mainitsemien 10 lapsen kohdalla äidin ikämerkintää, voidaan haarukoida syntymäaikaa seuraavasti: 1848, 1847, 1847, 1848, 1847, 1852, 1847, 5.10.1847, 10.1849, 8.1847.
Lähin arvaus tuosta sekavasta litaniasta olisi 15.10.1847 muurarin kisällin leskelle Katarina Blomqvistille syntynyt Emelie Sofie. Äiti siten mahdollisesti 30.12.1843 kuolleen Johan Gustav Blomqvistin leski (vih. 19.1.1833 Catharina Andersdotter).

Huom! Ennen jatkoa ajassa taaksepäin nämä pitää ehdottomasti pyrkiä tarkistamaan rippikirjamerkinnöistä.

:) Jaska

Make
04.11.07, 18:33
Oijoi minua toheloa :mad:

Kiitos JaskaS.... Olinpa niin innoissani kun "löysin", etten tuota kuolinmerkintää huomannut.... *häpeäääää*

JaskaS
04.11.07, 21:15
Oijoi minua toheloa :mad:

Sattuu toisinaan itse kullekin :eek:

Jäipä mainitsematta e.m. vastauksessani, että lapset löytyvät Suomen Kaartin seurakunnasta ja tuo arvattu äiti Helsingistä.

:) Jaska

Kaijamaija
05.11.07, 10:22
Hei taas hyvät avustajat!! :)

Kiitos näistä vastauksista..

Ensimmäiseen kysymykseen että olen etsinyt koko hiskistä ja löytänyt näitä Hiskin Suomen Kaartilaisen seurakunnasta.

Ja sitä arvelinkinkin :rolleyes: että Emelie Sofie on Helsingistä kotoisin, mutta jos oikein luen niin isä on tuntematon koska Katarina oli leski saadessaan Emelien.

Pitäisikö mun ottaa yhteyttä sota-arkistoon ja kysellä sieltä miten minä saisin tietoja Henrik Adaminpojasta? :confused:

Noita rippikirjoja onkin vaikea löytää helsingistä kun on monta eri aluetta.. Kait sitä täytyis istuu ja ottaa aikaa käydä kaikkien kirjojen läpi Helsingistä..

Hyvää jatkoa ja kiitos vielä vastauksista ja antakaa kuiteskin vielä neuvoja..

Toivoo Kiitollinen Kaija:)

Enstaka
06.11.07, 05:50
Hei Kaija!

Helsingin seurakuntayhtymän keskusrekisteri on paikka mihin on koottu kaikki tiedot keskitetysti ja löytyvät yhden oven takaa. Tämä ovi on osoitteessa 3 linja 22, 00530 Helsinki. Keskusrekisterin virka-aika on kello
8.00 - 15.45 ja sähköinen osoite on www.helsinginseurakunnat.fi (http://www.helsinginseurakunnat.fi) . Mikäli aikoo itse tutkia mikrokortteja, kannattaa soittaa etukäteen, milloin on tulossa. Näin toimimalla on varattu paikka kyseisenä päivänä.

Terveisin

Martti Vartiainen

Kirkkonummi

Kaijamaija
06.11.07, 19:30
Heippa taas!

No sitä olen ajatellut tekeväni kun aikaa saan enemmän ja luulen että saan odottaa kevään puolelle. Mutta kiitos vinkistä! Ylös on pistetty toi arkisto ja varmasti varaan paikan että saan tutkia :D:!

Terveisin Kaija

kkylakos
07.11.07, 11:33
Noita rippikirjoja onkin vaikea löytää helsingistä kun on monta eri aluetta.. Kait sitä täytyis istuu ja ottaa aikaa käydä kaikkien kirjojen läpi Helsingistä..

Helsingin "tuoreempia" rippikirjoja on vihdoin myös Kansallisarkistossa. 1800-luvun puolella kirjoissa on hakemistot tai ne ovat pelkästään aakkosjärjestyksessä.

JaskaS
07.11.07, 15:04
Hei,

Kaijamaijan tapauksessa kannattaa ehkä katsoa HisKissäkin mainittujen nuorempien lasten tietoja alkuperäisistä syntyneiden luettelosta. Tuohon aikaan siellä mainittiin usein rippikirjan sivu, jossa perhe esiintyy. Sieltä näkyisi sitten vanhempien syntymäajat ja -paikat, hyvässä lykyssä jopa täsmälleen oikein :rolleyes:
Nuo Suomen kaartin seurakunnan kirjat näkyy listatun kansallisarkiston mikrofilmiluettelossa (Katso HisKistä lisätietoja k.o. seurakunnasta).

Ehkäpä joku ystävällinen sielu voisi käyttää pari minuuttia asian tarkistamiseen arkistovisiitillään :cool:

:) Jaska

Kaijamaija
07.11.07, 23:24
No sitä olen aika lailla netin kautta yrittänyt etsiä, tiedän vaan että isoisäni Nikolai on syntynyt Jäähdyspohjalla, ihan lastenkodin vieressä. Joten sieltä Helsingistä he ovat muuttaneet Keski-Suomeen ja Virroille ovat Nikolain vanhemmat ilmeisesti haudattu, mutta ei varmaa tietoa. :(

Tämä tutkiminen menee myöskin vaikeaksi kun Nikolai otti siinä 1900-luvun vaihteessa uuden sukunimen joka tuli "pakolliseksi" Joten siihen tyssäsi mun etsinnät Nikolain vanhemmista että mikä niitten sukunimi oli ja sisarusten sukunimet. Ja minun elävä suku ei ole suuri ja moni poistunut joukostamme kun olin nuori itse ja ennenkuin minä innostusin sukututkimuksesta :D:

Mutta kiitos vihjeistä ja niinpä, oliskohan joku ystävällinen sielu jossain joka haluaisi auttaa ja uhrata pari minuuttia tohon arkiston etsimiseen?:oo:

Terveisin Kaijamaija

Erkki Järvinen
08.11.07, 07:33
No sitä olen aika lailla netin kautta yrittänyt etsiä, tiedän vaan että isoisäni Nikolai on syntynyt Jäähdyspohjalla, ihan lastenkodin vieressä. Joten sieltä Helsingistä he ovat muuttaneet Keski-Suomeen ja Virroille ovat Nikolain vanhemmat ilmeisesti haudattu, mutta ei varmaa tietoa. :(

Tämä tutkiminen menee myöskin vaikeaksi kun Nikolai otti siinä 1900-luvun vaihteessa uuden sukunimen joka tuli "pakolliseksi" Joten siihen tyssäsi mun etsinnät Nikolain vanhemmista että mikä niitten sukunimi oli ja sisarusten sukunimet. Ja minun elävä suku ei ole suuri ja moni poistunut joukostamme kun olin nuori itse ja ennenkuin minä innostusin sukututkimuksesta :D:

Mutta kiitos vihjeistä ja niinpä, oliskohan joku ystävällinen sielu jossain joka haluaisi auttaa ja uhrata pari minuuttia tohon arkiston etsimiseen?:oo:

Terveisin Kaijamaija

Syntyneitä ja kastetuita Virtailla v. 1878 sivu 35

Joulukuu 14 (kaste 21 pvä) Nikolai. Vanhemmat: Torp. Konsta Wehkkamäki ja vaimo Loviisa [ rippikirjan sivulta 864 ]
Kummeina: Talokas Vapiani Ilvesniemi ja vaimo Reeta. - Risti K. Törnqvist.


Virtain rippikirja 1878 - 1887 sivu 864
WERMAS
WEHKAMÄKI
Torppari Alfred Konsta Juhanp s. 18/7.1839 (tullut vk/654)
Anmärkningar. kirk. 21/10.84 väärästä valasta,

vaimo Loviisa Matintytär s. 30.5.1835,
Anmärkningar. samoin kirkotettu väärästä valasta,

lapsia muiden muassa yllämainittu;
Nikolai s. 14/12.1878 (sk/p. 35)

JaskaS
08.11.07, 10:42
Taisipa Erkki löytää sen oikean Nikolain ;)
Sattumoisin samana päivänä Helsingin suunnalla syntyneellä kaimallaan ei ole mitään tekemistä Kaijamaijan isoisän kanssa.
Taisi Jäähdyspohjan mainitseminen laukaista totuuden löytymisen :cool:

Olkaapa ihmiset varovaisia sen HisKin kanssa :eek:

:) Jaska

Kaijamaija
08.11.07, 11:01
Hienoa.. Mutta valitan se ei ole kysymyksessä minun isoisäni, vaikka niin luulisi.

Ja tietysti ollaan varovaisia Hiskin kanssa. Siksi haluan tarkistaa tuplaten ellei kolmannen kerran että onko kyseessä sama ihminen.

Onko se niin että Suomen kaartilaiset ovat aina asuneet Helsingissä ja synnyttäneet lapsia siellä? Henrik oli jo lopettanut sotapalvelunsa kun se on entinen kaartilainen seurakunnan mukaan?

Unohdin mainita myöskin että isoisäni oli myöskin entinen kaartilainen ja siitä löytyy paperitkin.

//Terveisin Kaija

Erkki Järvinen
08.11.07, 11:04
Taisipa Erkki löytää sen oikean Nikolain ;)
Sattumoisin samana päivänä Helsingin suunnalla syntyneellä kaimallaan ei ole mitään tekemistä Kaijamaijan isoisän kanssa.
Taisi Jäähdyspohjan mainitseminen laukaista totuuden löytymisen :cool:

Olkaapa ihmiset varovaisia sen HisKin kanssa :eek:

:) Jaska
Niin en nyt vielä tiedä enempää mutta koitan tässä katsella kunhan ehdin ja jokatapauksessa kun kysellään jotain niin kannattaa mainita niitä oleellisia tietoja heti alkuunsa - tässä tapauksessa tuo Jäähdyspohja herätti minut sikäli, että aloin tarkistamaan mikrokorteiltani. Kuten sanottu jos ilmenee jotain niin palaan asiaan.

Kaijamaija
08.11.07, 11:11
Niin en nyt vielä tiedä enempää mutta koitan tässä katsella kunhan ehdin ja jokatapauksessa kun kysellään jotain niin kannattaa mainita niitä oleellisia tietoja heti alkuunsa - tässä tapauksessa tuo Jäähdyspohja herätti minut sikäli, että aloin tarkistamaan mikrokorteiltani. Kuten sanottu jos ilmenee jotain niin palaan asiaan.


Todella hienoa jos voisit tarkistaa kun ehdit :)

Ehkä voisin lähettää sinulle tarkempaa tietoja sähköpostillesi ne tiedot mitä minulla on?

Terveisin Kaija

JaskaS
08.11.07, 11:15
Hienoa.. Mutta valitan se ei ole kysymyksessä minun isoisäni, vaikka niin luulisi.
Ja tietysti ollaan varovaisia Hiskin kanssa. Siksi haluan tarkistaa tuplaten ellei kolmannen kerran että onko kyseessä sama ihminen. Kaijamaija, pyydän nöyrimmästi anteeksi, että epäilin sortumistasi helppoon ansaan :(
Olitkin itse asiassa jo välttänyt toisen sellaisen ;)

:) Jaska

Kaijamaija
08.11.07, 11:22
Kaijamaija, pyydän nöyrimmästi anteeksi, että epäilin sortumistasi helppoon ansaan :(
Olitkin itse asiassa jo välttänyt toisen sellaisen ;)

:) Jaska


No helppoa se ei ole täytyy myöntää tämä sukututkimus, mutta kahta hauskempaa kun saa todella varmistettua ja löytää omia juuriaan!

//Kaija

Erkki Järvinen
08.11.07, 12:09
Todella hienoa jos voisit tarkistaa kun ehdit :)

Ehkä voisin lähettää sinulle tarkempaa tietoja sähköpostillesi ne tiedot mitä minulla on?

Terveisin Kaija
Hei Kaija!
Tässä osoitteeni erkkijar(at)phpoint.fi
Lisätiedot eivät ole pahasta.
terv.,

Kaijamaija
08.11.07, 20:03
Hei Kaija!
Tässä osoitteeni erkkijar(at)phpoint.fi
Lisätiedot eivät ole pahasta.
terv.,


Postia tulossa! :)

Terv. Kaija

JaskaS
08.11.07, 20:35
Hejsan,

Toimin tämänpäiväisellä arkistokäynnilläni tilapäisenä ystävällisenä sieluna.

Suomen kaartin filmeiltä OS 369-370 (oikeastaan tuossa vaiheessa Henkivartioväen 3. Suomen tarkka-ampujapataljoona) 4.12.1878 syntyneen Nikolain vanhempien tiedot:
Henrik Adamsson, s. 30.4.1839 Kärkölä, tullut Hausjärveltä 1867
Emelie Sofia Blomqvist 5.10.1847 (paikkaa ei mainittu)

Perhe muutti k.o. seurakunnasta Helsinkiin 1888 (muuttokirja n:o 53), jonne sisäänmuuttaneiden luettelossa n:o 236 Adamsson, Henrik fd. skarp. 5 (miesp.) 4 (naisp.) sivulle 4 122
Kansallisarkistossa Helsingin rippikirjat päättyvät vuoteen 1880.

Henrik löytyy Kärkölän HisKistä, Emelie Sofia lienee se Helsingin HisKissä 15.10.1847 syntyneeksi merkitty leskivaimon tytär (tippuuhan noita numeroita matkalla...)

Menipä tuossa yli varttitunti, kun ei ollut korteilla vaan piti kelata rullaa :cool:

:) Jaska

Kaijamaija
08.11.07, 20:43
Todella ihanaa että olette uhranneet aikaa katsella arkistosta. Hm.. Nu rupeaa nolostuttaa kun itsepäisyys välillä tahtoo olla mukana, mutta nyt voin todellakin myöntää että kyseesä ei ole sama Nikolai kun olin luullut!

Tässähän sitä todellakin täytyy tarkistaa tuplaten ellei kolmannen kerran kun sanosin..

Erkin kanssa pidän nyt yhteyttä ja katsotaan mihin päädytään, voi olla että se toinen kaima samaan aikaan syntynyt olla isoisäni sittenkin vaikka se paikka on kyllä ihan outo sekä minulle että isällenikin..

Nolot ja tuhannet kiitokset Jaskalle!

//Kaija

Erkki Järvinen
08.11.07, 21:57
Hejsan,

Toimin tämänpäiväisellä arkistokäynnilläni tilapäisenä ystävällisenä sieluna.

Suomen kaartin filmeiltä OS 369-370 (oikeastaan tuossa vaiheessa Henkivartioväen 3. Suomen tarkka-ampujapataljoona) 4.12.1878 syntyneen Nikolain vanhempien tiedot:
Henrik Adamsson, s. 30.4.1839 Kärkölä, tullut Hausjärveltä 1867
Emelie Sofia Blomqvist 5.10.1847 (paikkaa ei mainittu)

Perhe muutti k.o. seurakunnasta Helsinkiin 1888 (muuttokirja n:o 53), jonne sisäänmuuttaneiden luettelossa n:o 236 Adamsson, Henrik fd. skarp. 5 (miesp.) 4 (naisp.) sivulle 4 122
Kansallisarkistossa Helsingin rippikirjat päättyvät vuoteen 1880.

Henrik löytyy Kärkölän HisKistä, Emelie Sofia lienee se Helsingin HisKissä 15.10.1847 syntyneeksi merkitty leskivaimon tytär (tippuuhan noita numeroita matkalla...)

Menipä tuossa yli varttitunti, kun ei ollut korteilla vaan piti kelata rullaa :cool:

:) Jaska

Kiitos Jaska, hyvä minunkin tietää nuo tiedot.