PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Oma nimi nimimerkkien tilalle


Käppi
24.02.11, 11:34
Ehdotan että nimierkkien käyttämisestä luovutaan ja keskutelufoorumin käyttäjäksi hyväksytään ainoastaan oikealla nimellä esiintyvät.

Käytännöt eri keskustelufoorumeiden välillä vaihtelevat paljon, mutta itselläni on paljon positiivisiä kokemuksia foorumeista, joissa käyttäjät kirjoittavat omilla nimillään. Häiriöviestien määrä vähenee selvästi, vaikka se ei olekaan suuri ongelma Sukuforumissa.

Ensisijaisesti haluaisin kiinnittää huomiota laadun säilyttämiseen. Suomen Sukututkimusseura ja muut sukututkimusjärjestöt ovat painottaneet Internet-sukututkimuksen aikakaudella sukututkijoita kiinnittämään huomiota lähdekriittisyyteen. Viime vuosien aikana Sukuforumin kautta saatavan hyödyllisen suktutkimustiedon määrä on lisääntynyt huimasti. Olisi paljon mielekkäämpää, mikäli käyttäjät kirjoittaisivat omilla nimillään, jolloin tietää kuka sanoo ja mitä sanoo.

Ainakin joillain foorumeilla nimimerkin muuttaminen onnistuu niin, että käyttäjää ei tarvitse erikseen poistaa ja luoda uudestaan. Nimimerkin muuttamisen jälkeen myös vanhat viestit muuttuvat uuden nimimerkin eli henkilön nimellä kirjoitetuiksi.

Olarra
24.02.11, 11:49
Vaikkei koko nimi kaikilla viestissä näykään, on nimi helppo katsoa kirjoittajan profiilitiedoista. Anonyymit kirjoitukset laskevat myös omasta mielestäni kirjoitusten tasoa. Onneksi meillä on forumilla nopeasti reagoivat ja osaavat moderaattorit. Nimen näkyminen itse viestissä ei siis ole tarpeen. Kaikki eivät halua nimensä nousevan esiin esim. jonkun googlettaessa muissa asioissa henkilön nimeä. Harrastukset harrastuksina ja työasiat työasioina. Valitettavasti vanha sukulista siirrettiin yllättäen hakukoneitten ulottuviin, mikä minun mielestäni oli selvä huononnus.
Ystävällisesti Olavi A.
P.S. mikä on vanhan sukulistan tulevaisuus?

Juha
24.02.11, 12:19
Suku Forumilla jokainen esiintyy nimenomaan omalla etu- ja sukunimellään. Nämä tiedot löytyvät jokaisen käyttäjän omasta profiilista.

Sen sijaan viestien alle voi käyttäjä halutessaan laittaa nimimerkkinsä tai vaikkapa lempinimensä.


Tämä käytäntö säilyy myös jatkossa. Häiriöviestit eivät käsittääkseni ole minkäänlainen ongelma forumillamme. Käyttäjämme ovat fiksua porukkaa ja moderyhmä pitää huolta siitä, että ns. roskapostittajat eivät pysty rekisteröitymään forumille.


Vanha suku -postituslista ilmestynee saataville sitä mukaa, kun admin Hasse sitä ehtii työstää. Tämä on ollut suuren enemmistön toive ja kyseistä arkistoa myös käytetään ahkerasti.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

Käppi
24.02.11, 12:27
Vaikkei koko nimi kaikilla viestissä näykään, on nimi helppo katsoa kirjoittajan profiilitiedoista.

Asia selvä, en huomannut ottaa tätä huomioon.

Kaikki eivät halua nimensä nousevan esiin esim. jonkun googlettaessa muissa asioissa henkilön nimeä.

Olisiko tähän syytä hakea jonkinlaista parannusta? Olen itsekin kiinnittänyt tähän huomiota hakiessa tietoja suvustani. Olisiko keskustelualueiden näkyvyyttä syytä rajoittaa niin, että sisältö olisi näkyvissä ainoastaan forumin jäsenille? Eikö tämä estäisi hakukoneiden toiminnan? Mahdollisesti yleiset alafoorumit voisivat olla kaikille avoimia, mutta kaikki muut suljettuja?

admin
24.02.11, 12:40
...Valitettavasti vanha sukulista siirrettiin yllättäen hakukoneitten ulottuviin, mikä minun mielestäni oli selvä huononnus.
Ystävällisesti Olavi A.
P.S. mikä on vanhan sukulistan tulevaisuus?...

Asiaa on käsitelty useamman kerran jo omassa viestiketjussa. Jos on esityksiä suuntaan tai toiseen niin laita mielellään sinne samaan ketjuun.

6111

Olisiko tähän syytä hakea jonkinlaista parannusta? Olen itsekin kiinnittänyt tähän huomiota hakiessa tietoja suvustani. Olisiko keskustelualueiden näkyvyyttä syytä rajoittaa niin, että sisältö olisi näkyvissä ainoastaan forumin jäsenille? Eikö tämä estäisi hakukoneiden toiminnan? Mahdollisesti yleiset alafoorumit voisivat olla kaikille avoimia, mutta kaikki muut suljettuja?

Eri asia on sitten olisiko parannus.

En itse olisi niin varma. Ja - keskusteluthan koskevat yleensä vanhoja tapahtumia (ennen 1911). Ajaisiko todellakin yhteistä asiaa jos näitäkin keskusteluita laittaisi lukkojen taakse?

Hasse

kkylakos
24.02.11, 16:59
Eri asia on sitten olisiko parannus.

En itse olisi niin varma. Ja - keskusteluthan koskevat yleensä vanhoja tapahtumia (ennen 1911). Ajaisiko todellakin yhteistä asiaa jos näitäkin keskusteluita laittaisi lukkojen taakse?
Ei ainakaan minusta. Pitäisi muistaa tehdä erikseen haku täällä ja siellä. Tietokantoja yms. joihin perushaut eivät osu on jo ihan tarpeeksi.