PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ruotsi ei enää pakollinen?


kkylakos
01.11.07, 15:10
Hei,

Ruotsin sivustolta löytyi paikallisen näkemys kokemuksista parin viikon takaisista sukututkimuspäivistä. http://www.genealogi.se/forbund/vbrev.htm#Bistert

"Tidigare var svenska språket obligatoriskt för skoleleverna i vårt östra grannland, men så är det inte längre. Nu får man fly till engelskan för att hjälpligt kunna kommunicera. Det är ju numera endast drygt 5% av den finländska befolkningen som räknar sig som finlandssvenskar och har ärans och hjältarnas språk som sitt första."

Minulla ei ole kouluelämään kosketusta, mutta tietääkseni ruotsi on edelleen pakollinen kieli opiskella ja vain ylioppilaskirjoituksissa vapaaehtoistettu. Voisiko joku paremmin tietävä paikata tietojani?

Juha
01.11.07, 15:41
Kyllähän ruotsi ihan pakollinen on yläasteella.


Ehkä kirjoittaja on sekoittanut asian jotenkin tuon yo-kirjoitusten ruotsin vapaaehtoisuuden kanssa.

Lainaus Wikipediasta,

Säädösten mukaan toista kotimaista kieltä voi opiskella joko A1-kielenä peruskoulun 3. luokalta, A2-kielenä peruskoulun 5. luokalta tai viimeistään B1-kielenä 7. luokalta alkaen. 85 % peruskoululaisista opiskelee ruotsia B1-kielenä.

Martin Josefsson
01.11.07, 16:56
Ja myöhemmin samassa tekstissä tämäkin vähän ihmetyttää minua:

"En död mans hand på 100 år (!) har införts när det gäller forskning i kyrkoböcker, och för utläggning på Internet rekommenderas 125 år. Och det är inte som med den svenska 70-årsgränsen, att man efter prövning ändå får tillgång till uppgifterna, utan verkligen ett forskningsförbud".

Tuo sana "forskningsförbud" kuulostaa minun korvissani ilman muuta ettei saa tutkia. Eihän se nyt ihan sillä tavalla ole!

Muuten hän on kyllä oikeassa kun hän sanoo että Suomessa sukututkijan oikeudet on liian kovasti otettu pois.

piipa
02.11.07, 13:24
Kyllä Ruotsin kieli on vielä pakollinen lukiossa, mutta kirjoituksissa se on vapaaehtoinen.