PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jag söker statistik över släktforskarnas arbetsmängd


Martin Josefsson
28.10.07, 19:54
Jag kommer imorgon att skriva en artikel i vilken jag skall försöka påvisa hur viktigt det är att alla släktforskare samarbetar med varandra så att det inte blir så mycket dubbelarbete gjort.

Det bästa skulle vara om jag skulle hitta information om hur många timmar vi släktforskar totalt i Finland per år. Det är ju nog svårt att hitta sådan information så jag måste väl försöka uppskatta den siffran istället, utgående från annan statistik.

Om någon har några siffror att komma med så vore jag tacksam. Det kan handla om t.ex. någonting kring följande faktorer:

Hur många aktiva släktforskare har vi i Finland?

Hur många personer finns nämnda i kyrkböckerna fram till idag eller fram till 1907? (Kan HisKi säga någonting om det, ungefärligt?)

Hur många sökningar görs i HisKi per år, från Finland eller från hela världen?

Hur många medlemmar har SSS/GSF? (Är det 6000?)

Hur många av dessa medlemmar är aktiva släktforskare?

Hur många släktforskare använder eller har köpt datorprogram för att mata in sina släktingar i?

Ungefär hur många timmar i medeltal brukar det gå åt för att forska fram en person (och administrera dess personuppgifter)? (För min del kanske 2 timmar)

Ingeborg Palmén
28.10.07, 21:54
Ditt inlägg kom just lämpligt för mig ! Jag har suttit ca 6 timmar och bläddrat i Norrköpings födda, döda, gifta och husförhör samt lysningssedlar för att få reda på varifrån en Anna Catharina kom. Det enda jag fått för besväret är hennes dödsdatum (som jag hade från tidigare) men nu belagt i en primärkälla samt ytterligare en oläslig variant av hennes släktnamn, som inte är samma som jag har från tidigare.
Hennes sonhustru är hemma från Linköping. Henne har jag säkert lagt ner 10 timmar på utan resultat !
Tack för en god orsak att litet "klaga".

Blondie992
29.10.07, 07:19
Hej

tja, vad menar du med aktiva? jag kan säga att jag är aktiv, men mycket oregelbundet med tanke på mitt arbete så har jag inte tid att varje dag hålla på med släktforskningen.
Dina frågor som du ställer är mycket svåra att på rak arm svara på med tanke på att tiden är så kort. Men det skulle vara lönande för dej att göra ett projekt i ärendet och verkligen forska i saken. Jag vet om flera hobbyforskare som håller på med släkter och som verkligen har kommit långt, men det är fråga om år då redan. Likadant som det är för mej.
Program, varför köpa då det finns ett internationellt program GRATIS på nätet och som du kan finna andra som forskar inom samma släkt med från en annan sida och som du sedan bara har att koppla ditt släktträd till.
Så jag säger bara lycka till, men var aktsam för vad du skriver, det kan bli så mycket fel då du inte har haft detta anrop ut tidigare.

Martin Josefsson
29.10.07, 14:43
Dina frågor som du ställer är mycket svåra att på rak arm svara på med tanke på att tiden är så kort.

Tanken var att den som råkar ha någon färdig info i bakhuvudet skulle nämna den här. Jag har nämligen nog stött på dylika statistiska uppgifter under årens lopp men har dem inte nu ihopsamlade. Grovjobbet gör jag nog själv innan artikeln publiceras, så ingen annan skall alltså behöva jobba för min del.