PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sigfridus Sigfredsson s.1.2-1696 Cajala, Paimio


Marikki
22.01.11, 20:38
Sigfridus s.1.2-1696 Cajala, Paimio k.? Kaistila, Paimio
vaimo Maria Hendrics:dr s.? k.?
Tytär Elisabeth s.13.11-1737

Ja nyt "ongelmaan":
Sigfred Sigfredsson s.1717 k.? Kerkola, Paimio
Vaimo Lisa Hendrichs:dr s.1716 k.?

Tietääkö joku onkohan tämä viimeksi mainittu Sigfred poika Sigfridukselle joka on Cajalassa syntynyt?
Mahtaakohan siinä tapauksessa löytyä vielä sisaruksia Elisabethille ja Sigfredille?

Elän toivossa että joku viisaampi osaisi auttaa tässä ongelmassa:)

Juha
22.01.11, 20:46
Sattumalta kävin juuri tänään tutustumassa Kailan l. Kajalan taloon Paimiossa.


Uskoisin tuon tiedon löytyvän Kailan ensimmäisestä sukukirjasta.


Kaarle Kailalta voisit saada tarkistusapua - on forumimme käyttäjiä ja mies Sukuohjelmiston takana



Juha

Marikki
22.01.11, 21:05
Kiitos taas kerran nopeasta avusta:)

Villel
23.01.11, 22:40
Sigfred Sigfredsson s. 1717 Paimio on minunkin kiinnostuksen kohteena. Siksi kysyisinkin Marikilta, ovatko hänen vanhempansa jo varmistuneet.
Ville Lehtinen

Marikki
23.01.11, 22:46
Ei ole vielä selvinnyt, mutta minulla on vahva epäilys että tässä olisi kyse isästä ja pojasta.

Villel
26.01.11, 21:50
Rupesin hiljakseen selvittelemään vielä kertaalleen tämän v. 1717 syntyneen Sigfrid Sigfridssonin taustaa, kun alun alkaen vähän epäilin, että Kaistilan Sigfrid Sigfridsson (s. 1696) ei olisi hänen isänsä, erityisesti siksi, että heidän ikäeronsa on suhteellisen pieni. Siihenkin aikaan oli kuitenkin aika epätavallista, että 20-vuotiaat tai sen alle olevat miehet olisivat jo ehtineet naimisiin.
Olenkin aika varma, että tämän Sigfridin vanhemmat olivat Kerkolan edellinen isäntäpariskunta Sigfrid Jacobsson ja Lisa Henriksdotter, jotka löytyvät mm. oheiselta Kerkolan rippikirjan 1750-56 sivulta (tässä vaiheessa isäntänä oli jo Sigfrid Sigfridsson): http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6494&pnum=281
Kuten nähdään, rippikirjamerkinnän mukaan Sigfrid Jacobsson oli syntynyt vuonna 1679, ja hän kuoli 3.5.1752. Kuolleiden ja haudattujen luettelossa hänen kuoliniäkseen on kuitenkin laitettu 65 vuotta, mikä antaisi syntymävuodeksi 1687. Näin ollen on todettava, että hänen syntymäaikansa jää epävarmaksi, mutta se lienee näiden vuosien 1679 ja 1687 haarukassa.
Tätä selvittelyä olen tehnyt erityisesti etsimällä Paimion vihittyjen luettelosta 1740- ja 50-luvulla naimisiin menneistä henkilöitä, joiden patronyymi on Sigfridsxx ja sitten käynyt läpi näiden pariskuntien kummeja, joilla myös on patronyyminä Sigfridxx. Näin on löytynyt joukko henkilöitä, mukana Sigfrid Sigfridsson, jotka uskon olevan sisaruksia, juuri siksi, että he toistuvasti esiintyvät toistensa lasten kummeina. Rippikirjoista olen sitten hakenut heidän syntymäaikansa. Näin olen päätynyt seuraavanlaiseen perhetauluun, joka on kuitenkin vielä nähtävä alustavana ja voi tarkistuksissa joltain osin muuttuakin (mm. kuolinaikoja en ole vielä etsinyt):
Sigfrid Jacobsson s. 1679?, k. 3.5.1752 Kerkolan isäntä
Vaimo: Lisa Henriksdotter, s. 1697, k. 1769 Kerkola
Lapset: Sigfrid s. 1717 Paimio, Kerkolan isäntä
Maria s. 1718 Paimio, oli ilmeisesti ainakin 3:sti, mahd. 4:sti naimisissa päätyen Marjavuoren Keskitalon emännäksi
Walborg s. 1721 Paimio, meni v. 1740 naimisiin, Kerkolan toisen talo emäntä
Lisa s. 1725 Paimio, meni v. 1745 naimisiin, Kruuvaisten emäntä
Johan s. 12.10.1729 Paimio, meni naimisiin v. 1754 ja toisen kerran v. 1757, Männistön isäntä
Anders s. 12.11.1736 Paimio, löytyy myös Hiskistä
Anna s. 17.8.1739 Paimio, löytyy myös Hiskistä
Ainakin Sigfridin, Marian, Walborgin ja Lisan naimisiinmenomerkinnässä on maininta, että on kotoisin Kerkolasta.

Otan mielelläni vastaan mahdollista palautetta.
Ville Lehtinen

tilivallu
26.01.11, 22:16
Olen Ville aivan samaa mieltä kanssasi. Minulla on tuohon sisarussarjaan vielä pari lisäystä:
Lena 24.2.1732 ja
Mikko 11.8.1734. Mikko oli Tuuvalan Keskitalon lampuotina. Tosin rippikirjassa Mikon syntymäaika on myöhemmin 5.4.1736. Syntymäaika muuttuu Mikon muuttaessa Kulmalan torppaan 1762. Perukirjassa kuitenkin mainitaan Vartsalon Lähteenkorvan isäntä Johan veljekseen, joten kyseessä on sama henkilö.

Villel
27.01.11, 10:41
Kiitokset noista täydennyksistä, jotka tosiaan löytyvät myös Hiskistä, kun jättää hausta vaimon pois.
Ville Lehtinen

Marikki
27.01.11, 17:34
Kiitos teille avusta:)Itse epäilin ettei se selviää koskaan.

Marikki
27.01.11, 19:48
Tässä vielä tiedot Cajalasta syntyneestä Sigfriduksesta ja perheenjäsenistä.
Isä Sigfred Ericksson s.? k.? Cajala, Paimio
Äiti Maria (Simons:dr?) s.? k.? Cajala, Paimio
Lapset:
Hendrick Sigfredsson s.31.12-1693 Cajala, Paimio k.? Kurkis Mattila, Paimio
Vaimo Lisa Simons:dr s.18.12-1693 k.1761 Kurkis Pietilä, Paimio
Heillä lapset:
Johan s.12.5-1737 Kurkis Mattila, Paimio k.26.7-1790 Kurkis Mattila, Paimio
Simoin s.6.10-1728 Kurkis Mattila, Paimio k.? Kurkis Pietilä, Paimio
Hendrik s.16.10-1731 Kurkis Mattila, Paimio k.?
Annicka s.17.11-1733 Kurkis Mattila, Paimio k.?

Maria Sigfreds:dr s.6.2-1692 Cajala, Paimio k.? Kerkola, Paimio
Aviomies Matz Mattsson s.? k.? Kerkola, Paimio
Heillä lapset:
Michel s.16.8-1738 Kerkola, Paimio k.?
Walborg s.24.2-1740 Kerkola, Paimio k.?

Sigfridus Sigfredsson s.1.2-1696 Cajala, Paimio k.? Kerkola, Paimio
Aviovaimo Maria Hendrics:dr s.? k.?
Lapsi:
Elisabeth s.13.11-1737 Kaistila, Paimio

Velipuoli.
Jacob Sigfredsson s.12.7-1700 Cajala, Paimio k.? Tammisto, Paimio
Äiti Walborg ? s.? k.?

Johan joka syntyi Kurkis Mattilassa minun esi-isä avioliiton kautta ja Hendrick Sigfredsson hänen isä.
Johan meni naimisiin Margareta Torstensdotter:in kanssa Husoi Laurista, Paimio.
Näin pitkällä olen aika varmasti oikealla jäljillä, mutta nyt se hämää että miten "minun" Sigfred s.1696 on päättynyt myös Kerkolaan, kuten myös hänen siskonsa Maria s.1692?
Mariahan meni naimisiin ja muutti sinne avioliiton myötä, mutta niin teki myös Sigfred vanhetessaan, ehkä jäätyään leskeksi.
Tämän kun joku osaisi ratkaista niin olisin kiitollinen:confused:

Villel
28.01.11, 17:56
Hei Marikki. Meillä näyttää olevan Paimiossa useita yhteisiä kiinnostuksen kohteita, aikaisempien lisäksi ainakin Husossa ja Kurjessa. Mm. tuo Margareta Tortsensdotterin isä Torsten Torstensson on minun suorassa isälinjassa olevan Paimion Kovalan isännän Michel Tortsenssonin veli. Minulla on jonkin verran tietoa heidän esipolvistaan, jos Sinua kiinnostaa.

Muuten luulen, että Sinulla edelleen on mennyt hieman sekaisin nämä Sigfrid Sigfridssonit ja ainakin yksi lapsista. Minun käsitykseni mukaan tuo mainitsemasi Kerkolassa asustanut Sigfrid oli nimenomaan tämä vuonna 1679 syntynyt Kerkolan isäntä, josta aikaisemmassa viestissäni kerron, ja Maria (s. 1718) oli hänen tyttärensä. Jos olet kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että minä olen tässä väärässä, olisin kiinnostunut kuulemaan perustelusi.

Ville Lehtinen

Marikki
28.01.11, 18:33
Siltä näyttää että meillä on yhteisiä sukulaisia aika paljonkin. Torstenssoneista taisin aikaisemmin saada juuri sinulta aika paljon tietoa, siinä taas Torstenin vaimo on minulle suora sukulainen.

Sigfred sitten taas s.1696 kuuluu myös sukuun, mutta kun rippikirjojen mukaan hänen sisko Maria muutti Kerkolaan.
Uskon silti että se toinen Sigfred kerkolan isäntänä ei taas ole sukua.
Marian ja Sigfredin veli Hendrick on sitten taas isä Johanille joka meni naimisiin juuri Margareta Torstansdotterin kanssa.

Näin minä ainakin olen tulkinnut kaikki rippikirjat ym. jo moneen otteeseen.
Oikaise jos olen väärässä.

Marikki

Villel
28.01.11, 20:14
Minulla on näistä Sigfrid Sigfridssoneista edelleenkin eri käsitys. ”Sinun” Sigfridisi muutti jossakin vaiheessa ilmeisesti mennessään naimisiin Maria Henriksdotterin kanssa Kailasta Kaistilaan, jossa hän löytyykin vuosien 1723-34 rippikirjasta:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6500&pnum=49

Seuraavassa rippikirjassa, joka on vasta vuosilta 1750-56 löytyy edelleen ”gamla mor” Maria Henriksdotter ja isäntinä ovat Michel Johansson ja Annika Sigfridsdotter, joka siis sopisi olamaan Sigfridin ja Marian tytär:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6494&pnum=89

Käsittääkseni heidän tyttärensä Maria ei koskaan muuttanut Kerkolaan, vaan hän näyttää kuolleen Kaistilassa 14.9.1729:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6514&pnum=119

Kerkolassa esiintyvä Maria Sigfridsdotter on käsitykseni mukaan siis eri henkilö ja nimenomaan Kerkolan isännän Sigfrid Jacobssonin ja hänen vaimonsa Lisa Henriksdotterin tytär, joka meni ensimmäisen kerran naimisiin 18.10.1737 pellavankutoja Matts Mattsonin kanssa ja ehti saada tämän kanssa Kerkolassa pari lastakin ennekuin Matts kuoli jo muutaman vuoden kuluttua. En ole missään nähnyt rippikirjamerkintää, että tämä Maria olisi muuttanut Kailasta Kerkolaan. Tämän jälkeen Maria näyttäisi olleen vielä useamman kerran naimisissa ja päätyi lopulta Marjavuoren Keskitalon emännäksi. Kerkolan isäntänä esiintyvä Sigfrid Sigfridsson on mielestäni varmuudella myös Sigfrid Jacobssonin ja Lisa Henriksdotterin poika.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että Margareta Torstendotterin mies Johan Henriksson olisi ”Sinun” Sigfrid Sigfridssonin pojanpoika.

Ville Lehtinen

Marikki
28.01.11, 20:39
Kiitos vaan Ville vaivannäöstä:)Kai minun on pakko uskoa että Maria kuoli ennen aikojaan.
Nyt kumminkin hieman helpotti kun toinen Sigfred on poissa kuvioista.

Marikki

Villel
14.04.11, 19:21
Tässä vielä tiedot Cajalasta syntyneestä Sigfriduksesta ja perheenjäsenistä.
Isä Sigfred Ericksson s.? k.? Cajala, Paimio
Äiti Maria (Simons:dr?) s.? k.? Cajala, Paimio
Lapset:
Hendrick Sigfredsson s.31.12-1693 Cajala, Paimio k.? Kurkis Mattila, Paimio
Vaimo Lisa Simons:dr s.18.12-1693 k.1761 Kurkis Pietilä, Paimio
Heillä lapset:
Johan s.12.5-1737 Kurkis Mattila, Paimio k.26.7-1790 Kurkis Mattila, Paimio
Simoin s.6.10-1728 Kurkis Mattila, Paimio k.? Kurkis Pietilä, Paimio
Hendrik s.16.10-1731 Kurkis Mattila, Paimio k.?
Annicka s.17.11-1733 Kurkis Mattila, Paimio k.?

Maria Sigfreds:dr s.6.2-1692 Cajala, Paimio k.? Kerkola, Paimio
Aviomies Matz Mattsson s.? k.? Kerkola, Paimio
Heillä lapset:
Michel s.16.8-1738 Kerkola, Paimio k.?
Walborg s.24.2-1740 Kerkola, Paimio k.?

Sigfridus Sigfredsson s.1.2-1696 Cajala, Paimio k.? Kerkola, Paimio
Aviovaimo Maria Hendrics:dr s.? k.?
Lapsi:
Elisabeth s.13.11-1737 Kaistila, Paimio

Velipuoli.
Jacob Sigfredsson s.12.7-1700 Cajala, Paimio k.? Tammisto, Paimio
Äiti Walborg ? s.? k.?

Johan joka syntyi Kurkis Mattilassa minun esi-isä avioliiton kautta ja Hendrick Sigfredsson hänen isä.
Johan meni naimisiin Margareta Torstensdotter:in kanssa Husoi Laurista, Paimio.
Näin pitkällä olen aika varmasti oikealla jäljillä, mutta nyt se hämää että miten "minun" Sigfred s.1696 on päättynyt myös Kerkolaan, kuten myös hänen siskonsa Maria s.1692?
Mariahan meni naimisiin ja muutti sinne avioliiton myötä, mutta niin teki myös Sigfred vanhetessaan, ehkä jäätyään leskeksi.
Tämän kun joku osaisi ratkaista niin olisin kiitollinen:confused:

Palaan tähän keskusteluun, koska en ole ollenkaan varma, että Kurjen kylässä asunut Henrik Sigfridssonin isä olisi tuo Kailan Sigfrid Eriksson. Lisäksi on huomattava, että Henrik Sigfridsson ja vaimonsa Lisa Simonsdotter asuivat ja saivat lapsia Kurjen Pietilässä, ei siis Mattilassa kuten Marikki edellä esittää. Tämä käy selvästi ilmi mm. oheiselta rippikirjan sivulta: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6500&pnum=209

Tärkein kommenttini tässä on kuitenkin Henrik Sigfridssonin tausta. SAY:n avulla selviää nimittäin sellainen mielenkiintoinen asia, että Kurjen Pietilän isännistä syntyy hyvin mielenkiintoinen ketju, jota voi hyvin suurella todennäköisyydellä pitää nimenomaan sukupolviketjuna: eli Pietilän isäntinä olivat Per Thomasson vuoteen 1586, Sigfrid Persson 1586-1601, Matts Sigfridsson 1602-n.1620, Sigfrid Mattsson 1621-n.1650, edellisen veli Bertil Mattsson 1651-1670, Sigfrid Bertilsson 1671-1710 ja Henrik Sigfridsson 1712 alkaen. SAY:ssa myös selvästi todetaan, että Sigfrid Bertilssonilla ja hänen vaimollaan Lisalla oli Henrik-niminen poika. Eli tämän mukaan pidän selvänä, että Henrik Sigfridsson oli syntynyt Kurjen Pietilässä ja hänen vanhempansa olivat Pietilän edellinen isäntäpariskunta Sigfrid Bertilsson ja hänen vaimonsa Lisa (patronyymiä en ole löytänyt). Vuodesta 1580 en päässyt taaksepäin, sillä näyttää siltä, että SAY:ssa Paimion sivu 1560-79 on väärä (kylien perusteella arvioiden kysessä olisi Parainen); osaako joku sanoa, mistä oikea Paimion sivu voisi löytyä?

Henrik Sigfridssonin syntymävuosi saattaa olla 1682, mikä esiintyy oheisella sivulla:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6494&pnum=40

Mahdolliset kommentit tähän olisivat tervetulleita.
Ville Lehtinen

Marikki
14.04.11, 19:59
Siitä olen varma nykyään että Kailan Sigfrid Sigfridsson on pois kuvioista, koska Henricin isä on Sigfrid Ericksson ja äiti on Maria Simons:dr. Sigfrid ei ole Kailan Sigfrid, vaan Cajalan ja se ei ole sama paikka.

Marikki
14.04.11, 21:13
No nyt on Sigfridit sekoittanut ajatukset taas vaihteeksi.....Se kuuluu minun mielestä myös olla Kerkolan isäntä ja sitten se täsmää.
Minulla vaan oli vielä väärät tiedot sukusivulla, mutta korjatuissa tiedoissa oikeat.
Ja Kerkolan Sigfrid Sigfridsson sai ainakin 10 lasta.

Villel
14.04.11, 22:27
>Vs: Sigfridus Sigfredsson s.1.2-1696 Cajala, Paimio
Siitä olen varma nykyään että Kailan Sigfrid Sigfridsson on pois kuvioista, koska Henricin isä on Sigfrid Ericksson ja äiti on Maria Simons:dr. Sigfrid ei ole Kailan Sigfrid, vaan Cajalan ja se ei ole sama paikka.<

Kyllä käsittääkseni Kaila ja Kajala ovat sama kylä, vaikka kirjoitusasu on hieman eri, kuten Juhakin aikaisemmassa kommentissaan todistaa. Sen sijaan Kaistila, jonne Kailan Sigfrid Sigfridsson muutti mennessään naimisiin Maria Henriksdotterin kanssa, on eri kylä. Eli Henrikin isä ei mielestäni suurella todennäköisyydellä olekaan Kailan Sigfrid Eriksson vaan Kurjen Pietilän Sigfrid Bertilsson.

Sattumalta kävin juuri tänään tutustumassa Kailan l. Kajalan taloon Paimiossa.


Uskoisin tuon tiedon löytyvän Kailan ensimmäisestä sukukirjasta.


Kaarle Kailalta voisit saada tarkistusapua - on forumimme käyttäjiä ja mies Sukuohjelmiston takana



Juha

Villel
15.04.11, 17:39
Sen verran tähän vielä, vaikka ehkä onkin mennyt jo hieman sivupolulle alkuperäisestä otsikon henkilöstä, että Kurjen Pietilän Henrik Sigfridssonin (jonka syntymävuosi rippikirjassa on 1682) puoliso Lisa Simonsdotter oli kaiken todennäköisyyden mukaan Siililän Uotilassa 29.5.1705 syntynyt Elisabeth. Tämän Liisan vanhemmat olivat Uotilan isäntäpariskunta Simon Johansson ja Lisa Grelsdotter. Tämän puolesta puhuu se, että Lisa oli miehensä kanssa ainakin kahdesti kummina veljensä Siililän Uotilan isännän Simon Simonssonin lapselle, ja toisaalta tämä Simon Simonsson oli vastavuoroisesti myös ainakin kahdesti Lisan ja Henrikin lasten kummina Kurjen Pietilässä.
Ville Lehtinen

Marikki
15.04.11, 17:51
Pääasia että Henrik Sigfredsson pääsee oikeaan perheeseen. Uskon kyllä että Ville on nyt oikealla jäljellä.
Hankala perhe se on ollut tutkia, mutta jotkut vaan ovat taitavimpia ratkaista tuollaisia kiemuroita:)