PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Släkt i Luvia ? Björneborg ?


Lotta
24.10.07, 16:38
Söker min morfarsfar Juho Einar Kuusinen som skall vara född i Luvia ,Luvia församling år 1884.Bodde på Åland men emigrerade sedan till USA där han dog 1935.Tacksam för hjälp om någon stöter på hans namn någonstans.

Blondie992
25.10.07, 09:31
Hej Lotta,

Du vet inte var han bodde på Åland det skulle kunna underlätta en hel del, men snabbt hittar jag honom inte i Mariehamn-Jomala och inte ute i skärgården.
Gifte han sig här, barn?
hälsningar
Susan

Lotta
25.10.07, 17:35
Jag vet att han bodde i Saltvik och var gift och hade barn.det är hans födelseort och föräldrar som söks.Kan man sända förfrågningar till församlingen ? Låna microfilmer ? Det är väl bara finska språket som bekymmrar.

Blondie992
25.10.07, 17:46
På Åland talar man svenska så det är inget problem att ringa till Saltviks församling eller till Landskapsarkivet. Hittar honom inte på HiSki så jag råder dej att ringa till Landskapsarkivet för han finns inte bland förteckningarna med passet. Men jag skall fortsätta söka efter honom på andra ställen.

Blondie992
25.10.07, 17:49
Detta hittade jag som kan vara bra när du söker efter honom i Amerika
First Name: Juho
Last Name: Kuusinen
Ethnicity: Finland
Last Place of Residence: Saltvik, Finland
Date of Arrival: Nov 15, 1922
Age at Arrival: 38 Gender: M Marital Status: M
Ship of Travel: Stockholm
Port of Departure: Gothenburg, Sweden
Manifest Line Number: 0014

kkylakos
26.10.07, 07:26
Detta hittade jag som kan vara bra när du söker efter honom i Amerika
First Name: Juho
Last Name: Kuusinen
Ethnicity: Finland
Last Place of Residence: Saltvik, Finland
Date of Arrival: Nov 15, 1922
Age at Arrival: 38 Gender: M Marital Status: M
Ship of Travel: Stockholm
Port of Departure: Gothenburg, Sweden
Manifest Line Number: 0014

Från Stockholms manifest (www.ancestry.com (http://www.ancestry.com) New York Passenger Lists, 1820-1957 ) kan man också läsa att denna Juho Kuusinen var 38 år gammal, "carpenter", behärskade "English, Swedish, Finnish", was able to read and write, nearest relative in the country of origin "Wife, Ida Kuusinen Saltvik Långbergsöde Åland" and final destination was "Philadelphia, Pa."

Det finns också en annan manifest 6.10.1930. Onboard Kungsholm from Göteborg till New York: Juho Kuusinen född i Luvia. Visa givet i Helsingfors 6 Aug 1930. Last permanent residence Saltvik. Age 45. "Farmer".

En www-sida berättar att Håkan Skogsjö arbetar med Familjer och gårdar i Saltvik. Möjligen färdigt denna julen? Tyvärr kan jag inte hitta hans hemsida nu.

kkylakos
26.10.07, 07:35
Jag vet att han bodde i Saltvik och var gift och hade barn.det är hans födelseort och föräldrar som söks.Kan man sända förfrågningar till församlingen ? Låna microfilmer ? Det är väl bara finska språket som bekymmrar.

Hej,

Hans födelseort tycks vara Luvia. Kontaktuppgifter hittar du här: http://www.evl.fi/srk/luvia/yhteystiedot.html Om du frågar på enkla svenska borde det inte vara någon problem fast det är en finskspråkigt ort. Svenska är ett officielt språk i Finland, som du troligen vet.

Nationalarkivet i Helsingfors har "färska" mikrofilmer för många församlingar och det gör "maakunta-arkisto" i Åbo också. (Har just märkt at Arkivverkets sidor finns bara på finska?) Om du har möglighet att besöka en eller den andra kan det vara snabbare än att fråga församlingen.