PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Apua aloittelijalle


Riitta Kärkkäinen
08.12.10, 22:52
Hei !
Olen uusi sukututkija ja rippikirjoja tutkiessani olen törmännyt mm. seuraavaan vaikeuteen:

Miten yleensä rippikirjoissa merkitään mistä talosta (miltä sivulta) pitäjän sisäinen muutto on tapahtunut siinä tapauksessa, jolloin muutto tapahtuu samana vuonna kun rippikirja (ja sivunumerointi) vaihtuu.

Toinen kysymys: ymmärtääkseni lapset ovat lastenkirjassa siihen asti kun pääsevät ripille, n. 15 vuotiaina tai vanhempina, minkä jälkeen heidät merkitään rippikirjaan. Mitä mahdollisuuksia on jäljittää tyttö tai poika, joka on mennyt palvelukseen jonnekin jo ennen rippikouluikää, ellei lastenkirjassa ole siitä merkintää.


Kiittäen


Riitta

Juha
08.12.10, 23:32
Omien kokemusteni perusteella;


kohdassa yksi ainakin uudemmilla ajoilla on käytetty termiä NB (nya bok=uusi kirja) ja sivunumero eli esim. NB 123

toiseen kohtaan sanoisin, että ainakaan Varsinais-Suomessa ja Länsi-Uudellamaalla piikomaan tai rengiksi ei menty kovin kauas. Eli vaatii vain rippikirjojen läpikäyntiä ensin samasta seurakunnasta ja sitten laajemmalti.

HisKiä kannattaa käyttää, jos sitä kautta saisit "kiinni" henkilöstä hänen mennessään naimisiin tms. Sitten voit taas seurata miestä/naista ajassa taaksepäin, jos hyvä säkä käy

Riitta Kärkkäinen
09.12.10, 14:34
Kiitos

Tästä eteen- (tai taakse-) päin !

Riitta

Sakara
09.12.10, 22:25
noviisi itsekin, mutta jo havaittua ----
nimien kirjoitusasu voi vaihdella, jopa erehdyttävästi.
Kun hiskistä hakee tietoa, nimestä kannattaa kirjoittaa vain muutama kirjain, jotta haku tuottaa laajemman otannan --- näin muistelen lukeeneeni "jostain", kokeneempien neuvoja.

Korjatkaa jos olen väärässä

Juha
09.12.10, 22:28
Nimenomaan!

Eli jos haet vaikka kastetuista Karoliina Wilhelmiinaa, niin pistä hakuun lapsen nimen kohdalle vaikka

Kar* Wil*


jne jne

Juha