PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Apua henkikirjan suomennukseen?


Korhoant
21.11.10, 16:04
Tervehdys.
Voisiko joku ruotsinkielentaitoinen suomentaa minulle ummikolle, mitä henkikirjan sarakkeet sisältävät? (Henkikirjan yläosan ruotsinkieliset tekstit)

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Laanintilit/pohjanmaan_laani/henkikirja_1641-1641_es2468_nide9110/kuvat/9.jpg

Näitä kyselee Martti Korhonen

Matti Lund
21.11.10, 17:43
Tervehdys.
Voisiko joku ruotsinkielentaitoinen suomentaa minulle ummikolle, mitä henkikirjan sarakkeet sisältävät? (Henkikirjan yläosan ruotsinkieliset tekstit)

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Laanintilit/pohjanmaan_laani/henkikirja_1641-1641_es2468_nide9110/kuvat/9.jpg

Näitä kyselee Martti Korhonen


Kysymyksessä (ainakaan tässä kuvassa) ei ole henkikirja, vaan karjaluettelo.

Sarakkeissa on elikkoluokkien nimet alkaen hevoseläimistä (oriit ja tammat), sitten tulevat eri nautaeläimet (härät, hiehot, mullit, vasikat ja lehmät), lampaat (kahta lajia) ja sikaeläimet (kahta lajia).

Edellisessä ei näy koko sarakeotsikon tekstiä, mutta aukeaman oikella sivulla näkee. Käännä kuvaa 90 astetta ja katso sanakirjasta eläinten nimet.

Jos et löydä jotakuta nimikettä, palataan tarkemmin asiaan.

terv Matti Lund

Korhoant
21.11.10, 18:04
Terve.
Sivu on kopioitu SSHY:n Pohjanmaan läänin tietokannasta ja täällä kyllä lukee henkikirja? Onko minua petetty?
MK

Korhoant
21.11.10, 18:09
Kun tarkemmin katson, niin luettelossa on yläosassa henkikirjat ja alaosassa karjaluettelot. Ei minua ole petetty, vaan kyseessä oli lukihäiriö. Anteeksi!
MK

Matti Lund
21.11.10, 18:52
Terve.
Sivu on kopioitu SSHY:n Pohjanmaan läänin tietokannasta ja täällä kyllä lukee henkikirja? Onko minua petetty?
MK


Odotusarvosi ehkä yllätettiin, mutta tutkijan on aina joka tapauksessa ensin selvitettävä asiakirjan luonne, ennen kuin sitä ryhtyy käyttämään. Tämäkin asiakirja on antoisa tutkimuksen kannalta ja saattaa auttaa ongelmassa eteenpäin.

Karjaluetteloista ilmenee usein asioita, jotka ovat jääneet muuten täysin pimentoon.

Katsoin ne sarakkeet äkikseltään ja mielestäni ovat nämä:

Oriit
Tammat
Tammanvarsat
Oriinvarsat
Härät
Lehmät
Sonnit
Mullit
Hiehot
Lampaat, uroot
Lampaat, naaraat
Siat, uroot
Siat, naaraat

On joka tapauksessa tehty arvokasta työtä talkoovoimin, joten ei näistä kannata olla liian nuuka ja tuntehikas, vaan selailla rauhassa ja arvioida, pitävätkö otsikot kutiansa. Kyllä ne siellä korjaa, jos on mennyt vähän viereen.

Asiakirjan sivulla 28 siis lukee:

"Boskapz Lengdh Aff Caianeborgz Sochen på Åhr 1641"

Ja hei, ne henkikirjat ovat saman sarjan sivut 24-27, kuvat 3-5.

terv Matti