PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kaarle-herttuan Turussa mestauttamat


Sami Lehtonen
18.10.07, 17:45
10.11.1599 Turussa Kaarle-herttua mestautti joukon aatelismiehiä: Johan Klausinpoika Fleming, Olof Klausinpoika (avioton Fleming - edellisen velipuoli), Sten Gustafinpoika Fincke, Nils Olofinpoika Meldolasta (avioton Stiernkors), Vuolteen Hartvik Henrikinpoika, Krister Matinpoika Björnram ja Mikael Olavinpoika Munck.

Olen pohtinut, että vuodatettiinko kaikkien veri samalla välineellä, vai oliko tapana vaihtaa miekkaa mestausten välillä? Pyövelit kai laskuttivat uudet hansikkaat per työtehtävä. Johan Flemingin kaulan katkaissut miekka on esillä Ruotsin Kuninkaallisessa varuskamarissa.

Sami Lehtonen
18.10.07, 18:01
Saatiinhan se kuvakin tänne, kun huomasin vielä vähän kutistaa sitä (oli liian leveä). Admineille tiedoksi, että liitetiedostojen lataamiseen tarkoitettu ikkuna ei osaa kertoa, missä vika on, vaan jää vain blancoksi, jos kuva ei täytä kriteerejä. Näin siis ainakin Firefoxilla ja Operalla Linuxissa.

tellervoranta
18.10.07, 18:33
Hei,

teloitettuja lienee ollut 19, joista 10 aatelista. Varmasti jostakin löytyisikö tuokin tieto, mitä kaipailit. Päät naulattiin raatihuoneen harjakaton päätyyn.
Oliko Mikael ( Mikko) Olavinpka?, siis Munck. Minun "aapisessa" lukee Paavalinpka. :confused:

Sami Lehtonen
18.10.07, 19:46
Hei,

teloitettuja lienee ollut 19, joista 10 aatelista. Varmasti jostakin löytyisikö tuokin tieto, mitä kaipailit. Päät naulattiin raatihuoneen harjakaton päätyyn.
Oliko Mikael ( Mikko) Olavinpka?, siis Munck. Minun "aapisessa" lukee Paavalinpka. :confused:

Ei ollut. Olet ihan oikeassa. Tai siis oli Munck, mutta ei Olavinpoika vaan Paavalinpoikahan tuo, mun moka. Ketkä ne loput teloitetut sitten olivat?

Varsin mielenkiintoinen artikkeli pyöveleistä ja heidän leipätyöstään on Historia -lehden numerossa 1/2005 s.18 Hannele Klemettilän artikkeli "Pyövelin käsineet".

tellervoranta
24.10.07, 10:05
Hei,
ehdottamani tieto on teoksessa Heikki Ylikangas: Nuijasota, sivu 338.

Luettelo sama kuin sinulla. Onko Iivari Tawastin appi jokin näistä? :confused:, laitettu Sten Fincken jälkeen. En ehdi nyt alkaa tutkaileen.

Sami Lehtonen
26.10.07, 16:21
Hei,
ehdottamani tieto on teoksessa Heikki Ylikangas: Nuijasota, sivu 338.

Luettelo sama kuin sinulla. Onko Iivari Tawastin appi jokin näistä? :confused:, laitettu Sten Fincken jälkeen. En ehdi nyt alkaa tutkaileen.

Mietinkin, mitä tarkoitit "aapisella" :) Onpa tuo hyllyssä minullakin. Kyllä, nimenomaan Sten Gustafinpoika Fincke oli Ivar Arvidinpoika Tawastin appi. Lähde: Ramsay - Frälsesläkter i Finland intill Stora Ofreden p.476 Tawast Tab.IV