PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Coveen, Asp | Anders Coveenin vaimo Lisa Asp?


jjj
18.10.07, 16:46
Längelmäveden nimismiehen vaimo on ilmeisesti Elisabet Asp ainakin seuraavien viitteiden mukaan: http://www.suku.fi/genos/61/61_11.htm
ja http://kotisivu.dnainternet.net/jumaen/jussi/Suku.htm

Herää kysymys kuka Asp mahtoi olla isä. Ajallisesti ja paikallisesti sopivin kandidaatti on Teiskon kappalainen Karl Jöransson Asp Messukylästä, http://matrikkeli.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=3457

Onko kellään tietoa asian todellisesta laidasta?

blue-eyed
18.10.07, 17:21
Minulla on juuri "työn alla" Antti Lehtosen kirja Oriveden seudulla 1600-1800 -luvuilla vaikuttaneita sukuja. Kuinka ollakaan tarkoitukseni on koko päivän ollut tutkia juuri näitä Coveeneita, joten kirja on auki sopivalta kohtaa.

Tämä teos mainitsee Liisa Aspin Antti Antinpoika Coveenin 3. puolisona s. n. 1697, vih. 16.9.1744, k. 21.7.1753 Orivesi, pälkäneläisen ratsumiehen Johan Reuterin leski, vanhemmat kornetti Asp ja Kristiina Gunnelia.

Tästä Antti Lehtosen teoksesta (minulla käytössä II painos v 2004) on kuulemma tullut uudempikin painos.

terkuin mieheni kautta Coveeneihin liittyvänä

:)

jjj
18.10.07, 19:47
Kiitos nopeasta vastauksesta. Ketkähän ne kaksi aiempaa ovat?

blue-eyed
18.10.07, 21:47
Suvun ensimmäinen Antti Antinpoika Coveen. K. 26.11.1757 Längelmäellä 73 vuoden iässä. Tammelan hallintopitäjän nimismies isonvihan aikaan, Längelmäen pitäjän nimismies 1718-43. Piti 1719-37 Längelmäen Eräslahdessa Kultalan taloa. Nimismies Coveen esiintyy näytelmähenkilönä Jalmari Finnen huvinäytelmässä "Pitkäjärveläiset". Nimismies Antti Antinpoika Coveenin syntyperä ei ole toistaiseksi selvinnyt. Vanhemmat saattavat olla kotoisin Suur-Tammelan seudulta tai lähipitäjistä. Nimi Coveenkin on jäänyt selitystä vaille. Se voisi viitata esimerkiksi Kove-alkuiseen paikannimeen.

- puoliso I Ulrika Eleonora
- puoliso II Hedvig Ruth, s. n. 1684, k. 16.1.1743 Längelmäki
- puoliso III 16.9.1744 Elisabet Asp, s. n. 1697, k. 21.7.1753 Orivesi pälkäneläisen ratsumiehen Johan Reuterin leski, vanh. kornetti Asp ja Kristina Gunnelia.

Lapsia I avioliitosta:
1. Dortta, mainitaan Längelmäen rippikirjoissa 1725-37
2. Kristina, s. 29.5.1710 (Vanajan rippikirjan mukaan), k. 17.3.1777 Vanaja.
3. Alexander s. n. 1711, k.1781 Orivesi
4. Daniel s. 1714 Somerniemi, k. 1782 Jämsä
5. Susanna, s. 30.6.1716 Somero, k.6.9.1791 Orivesi. (Epäselväksi jää, onko Susanna nimismies Coveenin I vai II avioliitosta, koska vanhemmiksi mainitaan Anders Coven ja hänen rakastettunsa (dess käresta) äidin nimeä mainitsematta).

Lapsia II avioliitosta:
6. Anders s. 1719 Längelmäki, k. 1789 Nummi
7. Hedvig Eleonora, s. 18.9.1720 Längelmäki. Oli 1736 Kuhmalahden Pennossa ja 1740 isänsä luona.
8. Axel s. 1723 Längelmäki, elossa 1792.

Näistä lapsista mennään kyllä eteenkin päin ja tämähän on siitä mielenkiintoinen kirja, että tässä on pitkiä lukuja käräjäpöytäkirjoista. Eivät olleet pulmusia nämä Coveenin jälkeläiset sen paremmin kuin nimismies Antti Coveen itsekään.

Tässä Antti Lehtosen kirjassa on suvut Wanaeus, Salovius, Roth ja Coveen. Jos tahdot voin skannata sinulle tuon Coveenin osuuden, muutaman sivun.

Minun olisi nimittäin pitänyt viedä tämä kirja jo tänään takaisin lainastoon, mutta, kun itsellä on niin pahasti nämä jutut kesken.

Tietääköhän kukaan Antti Lehtosen osoitetta tai puhelinnumeroa? Nimittäin sanottiin, että kirjan uutta painosta voi ostaa vain Lehtoselta itseltään ja olisin halukas sen ostamaan.

Sukututkimusterveisin :)

jjj
26.10.07, 08:48
Tietääköhän kukaan Antti Lehtosen osoitetta tai puhelinnumeroa? Nimittäin sanottiin, että kirjan uutta painosta voi ostaa vain Lehtoselta itseltään ja olisin halukas sen ostamaan.


Antin sähköposti on
antti.k.lehtonen*elisanet.fi

ja puhelin 09-7285 315

blue-eyed
26.10.07, 11:38
Kiitoksia!:)

Henri_e
11.06.13, 13:19
Onko kukaan onnistunut löytämään Antti Antinpoika Coveenin syntyperää tai toisaalta ensimmäisen vaimon Ulrika Eleonoran syntymätietoja? Voiko Ulrika Eleonora -nimestä vetää johtopäätöksiä? Hän olisi syntynyt suunnilleen 1600-luvun lopulla, ja nimellä löytyy Hiskistä ennen 1740 vuotta syntyneitä vain kahdeksan ja näyttävät olevan pappis-/sotilasperheistä.

Tämän ketjun aloittamisesta on jo vierähtänyt pian 6 vuotta, joten ehkäpä joku on löytänyt lisää. Ikävästi myös sukuforumin toisen ketjun mukaan olisi tuosta Oriveden historian kirjoittaja Lehtosesta aika jättänyt.

Päivi V.
12.06.13, 12:08
Tiedoksi vain teille Antti Lehtosen yhteyksiä jakaville, että hän on kuollut muutama vuosi sitten.

Päivi V.

Henri_e
12.06.13, 12:15
Tiedoksi vain teille Antti Lehtosen yhteyksiä jakaville, että hän on kuollut muutama vuosi sitten.

Päivi V.

Niin, minä mainitsin siitä myös tuossa viestissäni. Nuo aikaisemmat viestithän, kuten viestien tiedoista selkeästi näkyy, ovat vuodelta 2007 yhteystietoineen (jolloin hän eli), joten kukaan ei ole niitä jakanut enää vuosiin.

Tämä nyt oli relevantein ketju tähän kysymykseeni, joten siksi sen nostin ylös - hieman ikävästi noita tietoja vielä näkyy - moderaattorit voisivat varmaankin poistaa nuo yhteystiedot tuosta. Varmasti kirjan edesmennyt kirjoittaja olisi kuitenkin tyytyväinen, että hänen keräämänsä hyödyllinen aineisto kiinnostaa ja auttaa ihmisiä edelleen :)

Päivi V.
12.06.13, 12:22
Anteeksi, en huomannut ketjun päiväyksiä. Olen itse tämän Antti Antinpoika Coveenin ja Ulrika Eleonoran jälkeläinen, mutta ketjussa olleisiin tietoihin minulla ei kyllä ole mitään lisättävää, ainakaan tällä hetkellä.

Päivi V.

Henri_e
12.06.13, 12:30
Anteeksi, en huomannut ketjun päiväyksiä. Olen itse tämän Antti Antinpoika Coveenin ja Ulrika Eleonoran jälkeläinen, mutta ketjussa olleisiin tietoihin minulla ei kyllä ole mitään lisättävää, ainakaan tällä hetkellä.

Päivi V.

Ei mitään ongelmaa, ja kiitos tiedoista!
Olisi hienoa jos joku tietäisi jotain lisää, mutta saattaa olla epärealistinen ajatus, että sitä vielä löytyisi.

Sama minulla, mitä ilmeisemmin, joten meillä on yhteisiä esi-isiä! Jos nyt tietoni ovat oikein niin sukulaisuus minulla kulkee näin: Antti Antinpojan poika Alexander, siitä Carl Gustaf Kovén, siitä Henrik Filenius, ja tästä yhdistyy Janakkalaan ja lopuksi Hausjärven tiloihin, josta äitini äiti on. Eli Antti Antinpoika olisi ääiiäiiii minulle.

Päivi V.
12.06.13, 12:32
Vain sellainen tieto näyttää olevan tiedostossani, että Ulrika Eleonora olisi syntynyt noin 1680 ja kuollut noin 1717 Längelmäellä.
Elisabet Aspin nimenä minulla on Maria Elisabet Asp s. noin 1697 Pälkäneellä. Syntymäaika on laskettu kuoliniästä.

Päivi V.

Päivi V.
12.06.13, 12:46
Minulla reitti on tällainen: Antti Antinpojasta ensin Aleksanteri Antinpoika, sitten Helena Aleksanterintytär (naimisissa lukkari Erik Frosteruksen kanssa), sitten Ulrica Magdalena Frosterus (naimisissa Matti Simonpoika Kihlalan/Kahilan kanssa), sitten Heta Stiina Matintytär ja hänen tyttärensä Maija Stiina Kustaantytär (puoliso Antti Kallenpoika) ja sitten heidän poikansa, joka on minun iii.
Eli siis Antti Antinpoika Coven on minulle. iiiääääi.

Päivi V.

Anarra
20.10.18, 12:22
Vain sellainen tieto näyttää olevan tiedostossani, että Ulrika Eleonora olisi syntynyt noin 1680 ja kuollut noin 1717 Längelmäellä. Elisabet Aspin nimenä minulla on Maria Elisabet Asp s. noin 1697 Pälkäneellä. Syntymäaika on laskettu kuoliniästä. Päivi V.

Hei Päivi ja muut!

Törmäsin Genissä tällaiseen, minulle uuteen tietoon, Ulrika Eleonora Coveenin vanhemmista: https://www.geni.com/people/Ulrika-Eleonora-Coveen/6000000017295759981 (https://www.geni.com/people/Ulrika-Eleonora-Coveen/6000000017295759981) .

Valitettavasti mitään lähdettä tiedolle ei ole tuossa annettu. Osaisiko joku kertoa, mihin tuo tieto vanhemmista pohjaa?

T. Anarra

Otso Havu
21.10.18, 08:45
Elisabet Aspin äiti oli Christina Benedictuksentr Cunelius, -1742, Viitasaarelta

mernis
23.10.18, 00:31
Hei,

Elisabeth Asp ja Anders Coven vihitään Pälkäneellä syyskuussa 1744. Elisabeth on Johan Gabrielsson Reuterin leski. Vanhempansa ovat kornetti Erik Jöransson Asp Pälkäneen Kukkolan Aspilasta ja Kristina Kunelius.

Sukuyhteydet selviävät hyvin Pälkäneen rippikirjasta: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12446&pnum=61

Terveisin,

Anarra
27.10.18, 14:11
Hei Päivi ja muut! Törmäsin Genissä tällaiseen, minulle uuteen tietoon, Ulrika Eleonora Coveenin vanhemmista: https://www.geni.com/people/Ulrika-Eleonora-Coveen/6000000017295759981 (https://www.geni.com/people/Ulrika-Eleonora-Coveen/6000000017295759981) .Valitettavasti mitään lähdettä tiedolle ei ole tuossa annettu. Osaisiko joku kertoa, mihin tuo tieto vanhemmista pohjaa?
T. Anarra


Oma esiäitini on Anders Andersson Coveenin 1. vaimo Ulrika Eleonora (noin 1680-1717?). Osaako joku kertoa lähteen hänen vanhemmistaan?
T. Anarra

Päivi V.
27.10.18, 15:51
Ulrika Eleonora on myös minun esiäitini. Lähdetietoa hänen vanhemmistaan en ole löytänyt, mutta hänet mainitaan Hedvig Rothin sisareksi. Yllä olevassa Genin linkissä hänellä on suluissa sukunimi Facht, mikä ei varmaan pidä paikkaansa, jos isä oli Jacob Henricsson Ruuth. Facht on Ulrikan äidin Catharinan sukunimi.

Ulrika Eleoronan äidin (oletetusta) suvusta lisää
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-29727.html

Päivi V.

Anarra
28.10.18, 19:31
Ulrika Eleonora on myös minun esiäitini. Lähdetietoa hänen vanhemmistaan en ole löytänyt, mutta hänet mainitaan Hedvig Rothin sisareksi. Yllä olevassa Genin linkissä hänellä on suluissa sukunimi Facht, mikä ei varmaan pidä paikkaansa, jos isä oli Jacob Henricsson Ruuth. Facht on Ulrikan äidin Catharinan sukunimi. Ulrika Eleoronan äidin (oletetusta) suvusta lisää http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-29727.html (http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-29727.html) Päivi V.


Kiitos Päivi hyvistä tiedoista. Rotheissa ja Fachteissa onkin paljon tutustumista :). Tuo maininta sisaruudesta liittyy varmaan johonkin perintöjuttuun, mistähän sitä voisi etsiä? Omat esipolveni jatkuvat Ulrika Eleonoran jälkeen Oriveden lukkareista Aleksanteri Coveen ja Eric Frosterus.
Terveisin Anarra

Päivi V.
29.10.18, 00:13
Kiitos Päivi hyvistä tiedoista. Rotheissa ja Fachteissa onkin paljon tutustumista :). Tuo maininta sisaruudesta liittyy varmaan johonkin perintöjuttuun, mistähän sitä voisi etsiä? Omat esipolveni jatkuvat Ulrika Eleonoran jälkeen Oriveden lukkareista Aleksanteri Coveen ja Eric Frosterus.
Terveisin Anarra

Ulrika Eleonoran ja Hedvigin sisaruustieto ei ollut perintöjutusta, vaan jostain toisen käden lähteestä. Tarkistan, mistä sen olin ottanut.

Samoin minun esipolveni jatkuvat mainitsemistasi kahdesta herrasta ja sitten Eric Frosteruksen tyttärestä Ulrikasta.

Päivi V.

eikkav
31.10.18, 22:07
Päivi V. Vaimoni esivanhemmat ovat myös Anders Coveen ja Ulrika Eleonora. Polku menee Aleksandes Coveen - Helen Coveen - Greta Forselius - Frederika From - Herman From - Tyyne From - Eva Laitinen - Eeva-Liisa Järvinen

Anarra
02.11.18, 17:44
Hei!
Ulrika oli vanhin pariskunnan suuresta lapsikatraasta, Margareta (Greta) kolmanneksi vanhin. Itse olen toiseksi vanhimman lapsen, Maria Elisabetin jälkeläinen ja edelleen Maria Elisabetin toisessa avioliitossa, tark’ampuja Johan Kuhlströmin kanssa, vuonna 1830 syntyneen Helena Karolinan jälkipolvia.
Maria Elisabet (Maija Lisa) s.1786, 12. rivi ylhäältä näyttää muuttaneen isosiskonsa luo Kahilaniemeen tämän avioiduttua sinne:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7553&pnum=233

T. Anarra

eikkav
04.11.18, 12:33
Tarkoitin Ulrikaa s.n.1680. Aleksander Coveen s 1711 ja Caisa Jacobsdotter s.1739 lapsista Helena Aleksandersdotter s.1763 on vaimoni esivanhempi.

Päivi V.
05.11.18, 14:16
Tarkoitin Ulrikaa s.n.1680. Aleksander Coveen s 1711 ja Caisa Jacobsdotter s.1739 lapsista Helena Aleksandersdotter s.1763 on vaimoni esivanhempi.

Kuin myös minun. Helena Coveenin ja Erik Frosteruksen vanhin tytär Ulrika jatkaa minun sukuani. Sitten Ulrikan ja Matti Simonpoika Kihlalan tytär Hedvig ja hänen ja (Heikki) Kustaa Granqvist/Ylösen tytär Maija-Stiina Ylönen, joka oli vaarini isoäiti.

Päivi V.

eikkav
05.11.18, 16:46
Vaimoni suku jatkuu Erik Frosterus ja Helena Coveen - Greta s.1788 ja hänen tytär Fredrika s.1829 - Herman From s.1864 ja Emilie Hyvönen s.1787 - Tyyne From s.1898 ja Toivo Laitinen s.1896 - Eva Laitinen s.1925 vaimon äiti.

epipogium
23.11.18, 22:04
Antti Coveen:ista kiinnostuneille lisätietoa Antista.


1. Antti Coveen kuuluu presidentti Paasikiven esivanhempiin Antin pojan Oriveden lukkarin Aleksanterin tyttären kautta. Polku Paasikivestä Anttiin on iiäääii.


2. Antti Coven ja tyttärensä Susanna Natukka ovat Jalmari Finnen näytelmän Pitkäjärveläiset keskeisiä päähenkilöitä. Jalmari Finne itse esitti nimismes Coveenia Tampereen Työväen Teatterissa 1930-luvulla.



Itse kuulun näytelmän nimihenkilöiden jälkipolviin. Isäni isoäiti oli Natukan talosta.


Antti Lehtosestakin sen verran, että hänkin kuuluu Coveen:in jälkipolviin. Vanhakantaisena sukututkijana hän tapasi kirjata vain mieslinjaisia jälkipolvia.


Antti Lehtosen sisarenpoika on jossain määrin kiinnostunut enonsa tekemistä julkaisuista ja taitaa omistaa joitain julkaisemattomiakin dokumentteja.
Minulla on jonkin tason yhteystiedot häneen.



Antti Lehtosen isän vanhemmat olivat kotitaloni kirkonkirjoissa vuodesta 1882 lähtien kuolemaansa saakka.



t. Erkki Nenonen

eikkav
24.11.18, 00:07
Kiitos tiedoista. Kun seurasin Paasikiven puuta niin löytyi yhteys vaimooni ja minulla on yhteys Alliin

Päivi V.
24.11.18, 01:08
Huomaan, että minulla on tuolla aikaisemmassa viestissä Covenista polveutumisessani virhe. Oikea polku pitäisi olla iiiääääii eli vanhemmassa päässä Antti Coven ja sitten hänen poikansa Alexander, jonka jälkeen tyttäriä (Helena>Ulrika> Hedvig> Maja Stina) ja heidän jälkeensä kolme poikaa ja lopulta minä.

Päivi V.