PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Skeppsbyggare på Norra Åland


Blondie992
18.10.07, 15:41
Hej

Jag undrar om det är någon som kan komma med lite information om Erik Söderström som var skeppsbyggare i Geta och han byggde nämligen skonaren Agda som sjönk utanför Manniklubb Kotka och Jomalina samt Gustaf Erikssons ägda fartyg Ingrid.
Skulle vilja läsa mera om denna herre för han är min mans farfars fars bror. De hade även en sjökapten som hetter Johan Magnus Söderström.
Om honom finns det skrivet i Geta krönikorna och i Geta manslag (tror jag att boken heter), men önskar mera uppgifter om båtbyggande samt om någon forskar i släkten skulle kunna hjälpa mej på traven med dessa herrar.
Kan berätta att de bodde på gården Norrgårds som nu är i Per Erik Söderströms ägo och gården har gått från far till son sedan 1500-talet.

Tack :confused::)

Ben-Eric
18.10.07, 16:21
Hej
Per-Erik Söderström härstammar från Backans i Geta, Skinnarböle. Håller på och sammanställer en släkttavla för denna gård, har för närvarande ca 3200 familjer registrerade.
Den som kanske är bäst insatt vad det gäller skeppsbyggare på Åland torde vara Göte Sundberg. Jag har kontaktuppgifterna till honom om du är intresserad.
I.N.J.
Ben-Eric Pahlman

Blondie992
18.10.07, 18:24
Gården heter Norrgårds om det sen hör till Backas vet jag inte men nog är det samma person som jag är ute efter.
Vore intressant att få ta del av släkttavlan. Och som jag sedan kan ge vidare till professor Nils Storå, vi är släkt med varandra och till denna släkt.

Ok, Jag tror att jag hittar honom i "skvallerboken" telefonkatalogen.

Hälsningar
Blondie992