PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : von Wendt, hengenpelastaja


esteri
15.10.07, 10:54
Joku teistä tietää varmasti, missä Lahden seudun kartanossa oli ylläoleva, tai samantapaisen nimen omaava isäntä vuonna 1918 ?

Hänen kerrotaan hakeneen "hyvän sepän", August Mikkel Stenströmin s.15.10.1875 Sysmä, pois punavankileiriltä, joka sijaitsi nykyisen Felmannin puistoalueella.

Saman kartanon maille August ja vaimonsa Anna Maria os. Jokinen s. 14.6.1874 asettui asumaan perheineen pieneen taloon ja asuivat siinä kuolemaansa asti. Talo purettiin 1970-luvun lopussa kun vt 12 rakennettiin. Viimeinen Augustin renginpaikka oli sukulaisten mukaan Kujalan kartano.

Muuten, samaisen Augustin isänisä oli todennäköisesti, "naimattomana ja lapsettomana" kuollut, Otto Joakim Colliander s. 23.10.1796, hänen vanhemmat, vänrikki Gustaf Carl Colliander ja Brita Gustafva Toll.

Otto Joakim Collianderin kihlattuna morsiamena kirkotettaessa mainitaan Magdalena Stenström s. 15.6.1812 Hartolan Hotila ja Otto ja Magdalena muuttivat useamman kerran samaan aikaan, samaan paikkaan. Näitä yhteisiä lapsia oli syntynyt ainakin 3.

Vastauksista Kartanon nimi ja isäntäväen nimet, kiittäen
Esteri

Sariainen
16.10.07, 09:04
Heippa !
Vaikka en varsinaisesti tiedä kyseisistä henkilöistä. Minua alkoi kiinnostamaan tuo paikka missä he ovat asuneet. Olen nimittäin itse asunut Kujalassa 11 v. Jos tarkoitit Lahden, Kujalankylää?
Muistan sieltä suunnilleen kaikki rakennukset, vaikka pieni lapsi olinkin...... mutta nyt en ole ihan varma mitä kohtaa tarkoitit.
Tiedätkö yhtään tarkemmin oliko tuo rakennus lähempänä sitä kartanoa. Muistaakseni kyse oli Seppälän kartanosta, joka sijaitsi sit. Maantalousoppilaitoksen koulurakennuksen kohdalla tai suunnilleen siinä mäellä.
Lisäksi siellä ympäristössä oli useita pieniä punaisia taloja, jotka on purettu jo aikaa sitten.....
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

esteri
16.10.07, 10:43
Hei.
Itse en tunne noita paikkoja, jälkeläiset muistaakseni kertoivat talon olleen ihan tien vieressä.
Tuo kartanon isännän nimi on puhutusta kielestä siepattu ja kolmannen polven antama, virallisesti voi olla ihan jotain muuta.

Tämän Augustin vuonna 1877 syntynyt veli, Gustaf Adolf Stenström joutui samoin punavanki leirille, hänetkin joku takasi sieltä pois. Minulle on kerrottu hänen olleen perustamassa Orimattilan Pennalan työväenyhdistystä ja olleen innokkaana puuhamiehenä Suomen ensimmäisissä valtiollisissa vaaleissa 100 vuotta sitten.

Jotain pientä Suomen historian havinaa on näidenkin Sysmässä syntyneiden renkipoikien elämässä kovan ruumiillisen työn lisäksi ollut.

Onkohan Orimattilan Pennalan työväenyhdistyksen historiaa olemassa ? Kiinnostaisi silmäillä.
Ter. Esteri

Sariainen
16.10.07, 11:19
Jaa- a... en muista onko Pennalan työväenyhdistyksen kirjaa kirjoitettu, mutta on Orimattilasta ainakin jonkinlainen pitäjän historia.
Katselin tuolta omistakin tiedostoistani, mutta ei osunut sopivia henkilöitä kohdalle, vaikka minulla Pennalankin asukkaita kirjoissani on..
Terv. SARIAINEN :rolleyes:
www sukusari fi

Topi
16.10.07, 12:44
Moikka,

Raili Mäkelä julkaisi tämän vuoden alussa Orimattilan työväenyhdistyksen 100 vuotishistoriikin. Oliskohan siitä apua ?

terv
Topi

esteri
16.10.07, 12:57
Kiitos tiedosta, täytyy alkaa etsimään kyseistä historiikkiä.

Onkohan Kujalan koulutilan historiikkiä olemassa, yleensähän niissä on aina paikan entistäkin historiaa?

Esteri

Topi
16.10.07, 14:30
Mäkelä, RailiAatteen matkaa : 100-vuotias Orimattilan Sos.dem. Työväenyhdistys (http://www.lastukirjastot.fi/orimattila/teos.asp?teosid=B12E905D%2DB4A6%2D4141%2DB2DC%2D8F F84B5CCEE7&listalta=1&lkm=2&materiaali=100001&edhaku=1&aineistoittain=1&pisteet=3)Kirja2007

Tämä löytyy ainakin Orimatitlan kaupunginkirjastosta.

terv
topi

Sariainen
16.10.07, 16:25
Minulla on myös tuo "ja vierivi vuodet"... kyseessä on kyläkirja. Niitä on monta niinkuin listasta näkyy.
Myös tuolla,... Vesa Viertola tai jotain sellaista oli hänen nimensä, jolla on myös toisenlaisia kyläkirkasia ainakin Huhdanojaa käsitteleviä Ruhasta taisi olla ja jostain muualta. Niissä vilisee henkilönimiä. Ne on aikalaiskuvausta.
Terv. SARI

printeel
06.04.21, 07:41
Hei,


vastailen tähän vanhaan viestiin :). Hengenpelastajasta ei tietoa ja muutenkaan asiasta ei suvussamme ole puhuttu, mutta August Mikkel Stenström on äitini isän isä.