PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hur hitta levande släktingar??


Lottiz
29.09.10, 22:53
Hej!
Min mormors släkt heter Lahti vilket jag förstått är vanligt.Men undrar om det går att få tag i levande släktingar och ur man gör då? Vet att min mamma har släkt i finland men som har svårt med svenskan och är gamla men finns yngre med.Skulle vara kul få tag i dom så man kunde brevväxla sedan kanske träffas.Men vet inte hur jag ska göra för att gå vidare.

Vorre tacksam för hjälp!

RuneM
30.09.10, 07:13
Visst är det ett vanligt namn, om man söker i telefonkatalogen i t.ex. Helsingfors får man mer än 200 träffar vilket är gränsen, i Vasa får man 117 träffar.
Men, jag ser att du även har frågor ute i det svenska systerforumet där du nämner några andra efternamn och även förnamn, har du fått några svar på de namnen?
Jag har tillgång till finska telefonkatalogen på nätet och om du sänder mig namn och/eller ort kan jag försöka slå på dem.
Sedan vet man inte i vilken del av världen det slutar i, kanske du hittar släktingar i Sverige.
Jag har flera exempel på att man söker ättlingarna till en person och på tre generationer hamnat i såväl Sverige (i ett fall nästan granne) som Nord eller Sydamerika.
Men skicka namnen direkt till mig.