PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : viisi sukupolvea


Eija Ahokangas
23.08.10, 11:18
Onko kukaan tutkinut, kuinka paljon Suomessa on elossa olevia katkeamattomia viiden sukupolven ketjuja? Tilastokeskuksen väestötilastojen mukaan niitä arvioidaan olevan noin 500. Tämä on kuitenkin arvio, eikä virallisia tutkimuksia ole ilmeisesti olemassa. Minua kiinnostaisi tietää, jos joku sukututkija olisi tutkinut asiaa edes paikallisesti.

Wallia
02.10.10, 09:52
En tiedä onko tutkittu, mutta minä olen tullut isoäidiksi ja minun isoäitini on vielä elossa, eli on isoäitini, isäni, minä, poikani ja pojanpoikani:p:

olanyk
02.10.10, 10:03
Muitsaakseni HS kuukausiliite joskus viime vuosikymmenen puolivälissä kirjoitti aiheesta, perustuikohan tutkimukseen?

Olavi

H.Arjava
02.10.10, 10:28
Mahdatko tarkoittaa sarjaa, jossa etsittiin mahdollisimman pitkää valokuvaketjua suvusta. Viimeisena oli yhdeksän sukupolven ketju Jakob Wegeliuksen jälkeläisiä.

H.Arjava

Eija Ahokangas
03.10.10, 11:26
Kiitos vinkistä. Täytyypä tarkistaa hesarin arkistot.

Eija Ahokangas
03.10.10, 11:28
En tarkoittanut valokuvaketjua, vaan nimenomaan elossa olevia henkilöitä viiden sukupolven ketjussa.

Raimo Laakso
03.10.10, 14:25
Tutkimuksista en tiedä, mutta suvustani löytyy tällä hetkellä elossa viisi sukupolvea. Nimittäin anoppini, eli vaimoni äiti, joka täytti juuri 93 vuotta; vaimoni 66 vuotta; tyttäremme 43 vuotta; hänen vanhin poikansa 25 vuotta ja hänen lapsensa eli tytär 5 vuotta ja poika 3 vuotta.

Jouni Kaleva
03.10.10, 14:56
Tutkimuksista en tiedä, mutta suvustani löytyy tällä hetkellä elossa viisi sukupolvea. Nimittäin anoppini, eli vaimoni äiti, joka täytti juuri 93 vuotta; vaimoni 66 vuotta; tyttäremme 43 vuotta; hänen vanhin poikansa 25 vuotta ja hänen lapsensa eli tytär 5 vuotta ja poika 3 vuotta.
Jos haettaisiin tällaiselle ketjulle teoreettista maximia, niin ajatellaanpa vaikka että tytär olisi aina 16-vuotiaana tullut äidiksi. Tällöin sukupolvien iät olisivat
0, 16, 32, 48, 64, 80, 96, 112. 8 polvea. Tuon yli ei kait voisi päästä? Varsinkin kun 112-vuotiaat ovat äärimmäisen harvinaisia. 7 polvea voisi olla nippa nappa mahdollinen ääritapauksessa.

Tuulakki
03.10.10, 21:21
Laitoin kysymyksen Tilastokeskukselle elossaolevien 5 sukupolven ketjujen lukumäärästä. Odotellaanpa vastausta.

Sattumoisin huomasin vauva.fi -palstalla seuraavan viestin ja vastauksen:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1179489/g_monta_sukupolvea_teita_on_elossa_

******
Vierailija - 5.6.2010 12:53
6 sukupolvea...
lapseni 1v + 9v, mä, vanhemmat 53 + 48v, isoaäiti + isoisä 81 + 80, isoisoisä + isoisoäiti 100 + 97v...
*****

Tämän kysymyksen yhteydessä alkoikin mietityttää, minkähän ikäinen on ollut sukutauluissasi nuorin isoäiti tai isoisä kautta aikojen? Kirjoitusvirheet poislukien!

Tuulakki
06.10.10, 19:09
Sain tänään vastauksen Tilastokeskukselta, alla katkelma Markus Rapon sähköpostivastauksesta:

LAINAUS:
Vuoden 2009 lopussa Suomessa asui ja oli elossa n. 700 henkilöä, joilla löytyy elossa olevia ja Suomessa asuvia jälkeläisiä neljässä polvessa alaspäin. Nämä 700 henkilöä ovat itse siis ns. 5. s polvi, kun katsotaan nuorimmasta polvesta taaksepäin.

Tässä tarkoitetaan nimen omaan henkilöitä, ei niinkään ketjuja. Viidennen polven edustajallahan voi olla lastenlapsia ja lastenlastenlapsia useampia, jolloin "sukupolviketjuja" voi olla montakin, joissa on yksi ja sama henkilö 5-polven edustajana toisessa ääripäässä.

Tämä 700 henkilön määrä on pikemminkin minimi edellä mainitut epävarmuudet huomioiden. Tässä luvussa eivät ole mukana sellaiset 5.polven edustajat, joissa "sukupolviketjusta" on yksikin "välisukupolvi" kuollut tai muuttanut ulkomaille.

Määrä oli mielestäni yllättävän pieni vielä virhemarginaalikin huomioon ottaen. MTV3:n uutisen mukaan 16.1.2009 on nimittäin Suomessa ollut 523 yli satavuotiasta ja v. 2007 lopussa on ollut yli 80-vuotiaitakin melkoinen määrä, kts. http://www.stat.fi/til/vaerak/2007/vaerak_2007_2008-03-28_kuv_002_fi.html. Karkeasti arvioiden n. 160 tuhatta naista ja miehiäkin ehkä 50-60 tuhatta.

Jouni Kaleva
06.10.10, 21:37
******
Vierailija - 5.6.2010 12:53
6 sukupolvea...
lapseni 1v + 9v, mä, vanhemmat 53 + 48v, isoaäiti + isoisä 81 + 80, isoisoisä + isoisoäiti 100 + 97v...
*****

Näen tuossa vain 5 sukupolvea. Laskiko Vierailija väärin?

JaskaS
06.10.10, 22:31
Näen tuossa vain 5 sukupolvea. Laskiko Vierailija väärin?
Hän näemmä korjasi otsikkoa pari minuuttia myöhemmin samassa ketjussa.

Itse odottelen, milloin lähisuvussa päästään viiteen sukupolveen, kun 80-vuotiaan tätini tyttärentyttärentytär on nyt kaksikymppinen...

:) Jaska

Eija Ahokangas
07.10.10, 11:41
Mielenkiintoista tietoa tuolla vauvakeskusteluissakin. Enpä ole ennen kuullut kuudesta polvesta.

Markus Rapo selvitti noita asioita tosiaan pyynnöstäni jo aikaisemmin. Keskustelimme myös sellaisesta virhemahdollisuudesta, että ymmärtääkö tietokone varmasti oikein sukupolvien ketjun. Kone nimittäin saattaa laskea mukaan sellaiset ketjut, joissa lapsella on elossa esimerkiksi molemmat vanhemmat ja sitten isän äiti ja isän isänisä ja isän isänäidinäiti. Vaikka lapsella olisikin siis elossa isän puolen vanhempia näin pitkälle, niin ketjuhan ei kulje samassa suvussa. Tämän virheen mahdollisesta olemassaolo jäi siis arvailujen varaan.

Erkki
07.10.10, 12:59
Tämän kysymyksen yhteydessä alkoikin mietityttää, minkähän ikäinen on ollut sukutauluissasi nuorin isoäiti tai isoisä kautta aikojen? Kirjoitusvirheet poislukien!

Tietokannasta löytyy tapaus, jossa isoisoisäksi tultiin 63 v 1 kk 13 päivän ikäisenä.
Tytär oli vauvan syntyessä 42 v 3 kk ja tyttärentytär 19 v 6 kk.
Tässä on kehittymässä aineksia 5 polvelle.

Wallia
07.10.10, 17:51
Minä olin mummoksi päästyäni n.39v ja 10kk, isäni isoukiksi tullessaan n.62v ja isäni äiti oli n. 85v. Poikani oli isäksi tullessaan 19v.

M.Sjostrom
19.11.10, 19:38
havaitsin sukututkiskeluistani juuri äsken yhden haaran, jossa on 5 sukupolvea elossaolevia katkeamatonta naislinjaa
kantaäiti s1921 - tämän tytär s1940 - tämän vanhempi tytär s1960 - tämän tytär (s 1977) - tällä nyt tytärkin s2006
samassa perheessä on ehkä piakkoin nuorempikin tyttärentytär (s 1962) saamassa tyttärenlapsia, koska tämän 1987 syntynyt tytär meni juuri tänä vuonna naimisiin

Ja mainittu 1921 syntynyt kantaemo on vielä kovasti hengissä (vasta 88-v), eri tuttujani on tänä syksynä istunut kaksillakin eri kekkereillä hänenkin seurassaan.

Hannu Hellsten
20.11.10, 00:30
Hei
Kummitätini on tällä hetkellä 99-vuotias
Hänen tyttärensä on 72-vuotias
Hänen tyttärensä on 49-vuotias
Hänen tyttärensä on 26-vuotias
Hänen tyttärensä on 5-vuotias
Siis viisi naissukupolvea!

Juha
20.11.10, 11:22
Toivottavasti teillä on paljon valokuvia heistä yhdessä :)
Aivan mahtavaa!


Juha

_eOw_
06.12.10, 15:01
Niin oli.. jos kuva taulusta on laskuissa mukana. Luulenpa, että kuvani seitsemästä miehestä - kuusi isää kuusi poikaa (http://suku.weurlander.fi) kuuluu niinin harvinaisimpiin. Kahdeksan geeninketjua taitaisi löytyä useampikin, paremman sukupuolen huomioiden.