PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : valinnan vaikeutta


Janatuinen
23.08.10, 07:00
Hei!

Olen tehnyt tähän asti kynä paperi menetelmällä sukuselvityksiä, mutta olisi ehkä aika muuntaa nuo sähköiseenkin muotoon.
Nyt kyselisin hieman apuja kokeneemmilta sopivan ohjelman valitsemiseen.
Miten nuo ohjelmat suhtautuvat suvussa tapahtuneeseen ristiinnaimiseen, kun samoja henkilöitä löytyy monestakin esipolviketjusta?
Mikä ohjelma kestää useita tuhansia sukulaisia sekoamatta ?
Pystyykö kaikkiin ohjelmiin tekemään selkeät tulosteet, joihin saa myös erilaisia lisätietoja mukaan?

Tarkoitus olisi tehdä aluksi esipolviselvityksiä ja myöhemmin lisätä jälkeläistiedot mukaan ja haluaisin tulostaa mahdollisimman selkeän luettelon esi-isistä.

Sukujutut demo tuossa on ollut kokeella, mutta kannattaisiko kokeilla muitakin ennen ostopäätöstä.

Jaana

Heikki Koskela
23.08.10, 19:09
Hei!

Olen tehnyt tähän asti kynä paperi menetelmällä sukuselvityksiä, mutta olisi ehkä aika muuntaa nuo sähköiseenkin muotoon.
Nyt kyselisin hieman apuja kokeneemmilta sopivan ohjelman valitsemiseen.
Miten nuo ohjelmat suhtautuvat suvussa tapahtuneeseen ristiinnaimiseen, kun samoja henkilöitä löytyy monestakin esipolviketjusta?
Mikä ohjelma kestää useita tuhansia sukulaisia sekoamatta ?
Pystyykö kaikkiin ohjelmiin tekemään selkeät tulosteet, joihin saa myös erilaisia lisätietoja mukaan?

Tarkoitus olisi tehdä aluksi esipolviselvityksiä ja myöhemmin lisätä jälkeläistiedot mukaan ja haluaisin tulostaa mahdollisimman selkeän luettelon esi-isistä.

Sukujutut demo tuossa on ollut kokeella, mutta kannattaisiko kokeilla muitakin ennen ostopäätöstä.

Jaana

Aina kannattaa kokeilla useita ohjelmia jos vain on saatavilla esittelyä varten ilmainen ohjelma. Itse käytän Sukujutut-ohjelmaa, joka on palvellut minun tarkoituksiani hyvin ja koko ajan ilman ongelmia jo useita vuosia. Yksi sen perusominaisukksista miellyttää minua: se on helppo ja yksinkertainen käyttää ja antaa paljon tilaa esim. henkilötiedoille tai perhetiedoille. Käytetyn tietolähteen voi merkitä asianmukaiseen sarakkeeseen ja se näkyy tulosteessa numeroviitteenä.

Lähdetietoja voi myös merkitä esim. henkilötietojen loppuun, jolloin se näkyy tulosteessa tekstinä.

Minulla on yksi päätiedosto, joka sisältää täll hetkellä runsaat 150 000 nimeä ja vastaavasti perheitä. Irrallisia henkilöitä on hyvin vähän ja ne syntyvät oman virheen kautta - ei ohjelman takia (nekin voi poistaa hakuohjelmalla, jos niin haluaa). Pyörittelen mainittua henkilömäärää hallitusti. Välillä suoritan tarkistusajoja, jotta tiedän homman toimivan.

Tulosteet on aina henkilökohtainen asia. Ainakin nk. sukukirjatuloste on looginen ja helppo luettava.

Mutta kokeile niitä "demoja" muitakin niin saat varmuuden sinulle sopivasta ohjelmasta.

kaila
24.08.10, 07:58
Ohjelman tekijänä olen jäävi sanomaan mikä on sinulle paras valinta. Voin kuitenkin todeta, että sekä nykyinen Sukuohjelmisto 2004 että tekeillä oleva Sukuohjelmisto 11 sopivat käyttöösi.

Kumpaakin ohjelmaa voit koekäyttää ilman rajoituksia.

Sukuohjelmisto 11 on OpenSource projekti joka tarkoittaa, että sen lisäksi, että sen lähdekoodi on käytettävissäsi on se myös täysin ilmainen. Miksi ohjelma on ilmainen ?? Siksi että minusta sen tekeminen on mukavaa ja toivon että sitä voisi käyttää mahdollisimman monet. Sukuohjelmiston ohjelmointipuuha jota olen harrastanut vuodesta 1994 ei ole milloinkaan ollut minulle ammatti vaan harrastus.

Tutustu ohjelmaan sivulla http://www.sukuohjelmisto.fi (http://www.sukuohjelmisto.fi/). Sieltä löytyy myös ohjelman käyttö- ja asennusoppaita.

terveisin
Kaarle Kaila

Janatuinen
24.08.10, 21:07
Kiitos!

Mitä käytännön eroja noilla sukuohjelmistoilla 4 ja 11 on - että onko sama kumman valitsee vai onko tuo 11 esim. paremmilla ominaisuuksilla varustettu, entä kumpi on käyttövarmempi.

kaila
24.08.10, 22:18
Kiitos!

Mitä käytännön eroja noilla sukuohjelmistoilla 4 ja 11 on - että onko sama kumman valitsee vai onko tuo 11 esim. paremmilla ominaisuuksilla varustettu, entä kumpi on käyttövarmempi.

Sukuohjelmisto 2004 on ollut käytössä nimensä mukaan vuodesta 2004. äinen versio Sukuohjelmisto 2000 valmistui vuonna 2000. Ohjelman kehittämisen aloitin jo 1997 ja ensimmEsiintyneitä puutteita on korjattu ja ohjelmaa on muutettu jonkin verran mutta kysymys on valmiista ohjelmasta. Se toimii Windows ympäristössä. Sukuohjelmisto on myynnissä Sukututkimusseuralla.


Sukuohjelmisto 11 on uusi ohjelma jonka suunnittelussa on huomioitu edellisten Sukuohjelmistojen toiminnallisuutta. Se toimii usealla alustalla (Windows, Mac, Linux). Se valmistuu ehkä vuonna 2010. Se on toteutettu ilmaisena OpenSource ohjelmana ja Suomen ulkopuolella esittelemme ohjelmaa nimellä FinFamily. Ohjelma on jo käyttökelpoinen, vaikka jotain osia siitä vielä kehitellään ja osaa vielä suunnitellaan. Tiedonsiirto Sukuohjelmisto 2004:n ja Sukuohjelmisto 11:n välillä toimii varmuuskopiotiedostojen kautta.

Jos haluat ryhtyä ohjelman käyttäjäksi niin tervetuloa. Autamme mielellämme mahdollisissa alkuvaikeuksissa. Ohjelman asennuksesta ja käyttöönotosta olen tehnyt muutaman videoppaan ja kirjoitellut ohjeita ohjelman wiki-sivuille. Nämä löytyvät osoitteesta http://www.sukuohjelmisto.fi (http://www.sukuohjelmisto.fi/).

Nähdäkseni kummatkin ohjelmat ovat käyttövarmoja.

terveisin
Kaarle Kaila

kaila
25.08.10, 09:34
Sanokaapa hyvät ihmiset miksi teksti hyppii kesken kirjoituksen. Ei tuo edellinen ollut ainoa jossa näin kävi. Tätä tapahtuu jatkuvasti. Pitäisi yrittää muistaa lukea aina kirjoittamansa ennen OK napin painallusta.

Anteeksi nuo sekoilut.
Kaarle Kaila

Janatuinen
10.09.10, 19:31
Muutama ohjelma on kokeilussa ollut, alkuun tuntuu kaikki hyvältä. Mutta nyt se tärkein eli kun näyttää suku olevan aika solmussa ja välillä umpisolmussakin, niin miten nuo ohjelmat suhtautuvat siihen kun löytyy useammasta sukuhaarasta samoja kantaisiä - että saisin tehtyä sitten järkevän sukukoosteen paperillekin jossain vaiheessa. Ikävää naputella se 20 000 nimeä koneelle ja huomata vasta siinä vaiheessa, ettei onnistukaan. Vaikka toisaalta, eikös gedcom -tiedostot siirry kaikkiin ohjelmiin että voi vaihtaa ohjelmaa sitten myöhemmin ?

harrysme
11.09.10, 08:23
Tiedostot siirtyvät periaatteessa ohjelmistosta toiseen, mutta ainakin minulla syntyi aikanaan jotakin häikkiä, kun harkitsin vaihtoa. Kuvat eivät taida siirtyä.