PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Marcus Jäntti Pielavesi-Rautalampi


Magda
31.07.10, 08:41
Hej

Bl.a födda i Pielavesi år 1750 finns Walborg 21.1750 döpt 15.6.1750 antecknad som oä dotter till soldat Marcus Jäntti och Maria Karhu

I Rautalampi Hamula återfinns även här Walborg f. 21.5.1750 döpt 15.6.1750 dotter till Marcus Jänte och Maria Karhu.

Är det så att Hamula tillhörde Pielavesi, men av vilken anledning är då Walborgs födelse/dop antecknad på båda orterna? Det rör sig väl ändå om samma personer?

med tack
Pia Nu.

TimoT
02.08.10, 09:02
Hei, anteeksi, ruotsini on niin huono, että en osaa vastata ruotsiksi, mutta ymmärrän kyllä kysymyksesi. Ehkä joku voi kääntää.
Hamulan kylä kuului tuolloin Rautalammin seurakuntaan, mutta papilliset tehtävät hoiti Pielaveden kappalainen (Pielavesi oli Iisalmen ja Rautalammin yhteinen kappeliseurakunta). Sen takia n. v. 1720-1815 lähes kaikki tapahtumat on merkitty sekä Rautalammin että Pielaveden kirkonkirjoihin.

Magda
02.08.10, 13:15
Hei Timo

Ja kiitos vastauksestasi. Ei ole syytä anteeksi pyyntöön. Minun kääntäjäavustusta (mieheni) ei ollut kotona kun kirjoitin viestin niin....

Oli sitten niin kuin arvasin. Mutta mikä voisi olla syy siihen että "Walborg" on merkitty (au-lapsi) Pielavedellä ja Rautalammella ei?

Olen toistaiseksi tuloksetta yrittänyt löytää Marcus Jäntin ja Maria Karhuin vihkimistä ja heidän vanhempiaan.

Marcus Jäntin vanhemmat voisi ehkä olla Hautalax Lars Jänti ja Susanna Finnitär/Finne. Heille syntyi mm. Marcus 26.5.1727.

Maria Karhuin isä ja äiti voisi olla Hamula Soldat Staffan Biörn ja Valborg Birckalain, heille syntyi sopivasti 1.6.1727 Maria-niminen tytär.

Voisiko joku ystävällisesti tarkistaa nämä tiedot?


Kiittäen etukäteen
PiaNu

TerhiA
02.08.10, 16:20
Olen toistaiseksi tuloksetta yrittänyt löytää Marcus Jäntin ja Maria Karhuin vihkimistä


http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/vihityt_1722-1755_tk1101/17.htm
Markus ja Maria vihittiin 24.11.1751 (Rautalampi Pielavesi Hamula). Näkyy tuolla oikeanpuolisella sivulla aika alhaalla.
Huomaathan HisKistäkin, että Markuksella näkyy myös sotilasnimi Snelberg. Ja Marialla on vihk.merkinnässä patronyymi Staffansdr, joten oletuksesi vanhemmista osuu oikeaan.

Magda
02.08.10, 17:03
Suuret kiitokset Terhi

Epäilin että olen menossa päin honkia, mutta avustasi pääsen jatkamaan "mestästystä" vielä pari askeletta eteenpäin.

Näin nuo Markus Snelberg ja Maria mutta en oikein uskaltanut luottaa/usko siihen että olivat samat kuin Markus Jäntti ja Maria Karhu. Ihmettelin kyllä sitäkin että heidän Walborg tyttären syntymän jälkeen meni lähes 13 v. ennenkuin seuraava lapsi syntyi v.1763. Mutta sekin selvisi kirjoittamasi jälkeen.


Suku-terveiset
PiaNu.

TimoT
02.08.10, 20:44
Marcus Jäntin vanhemmat voisi ehkä olla Hautalax Lars Jänti ja Susanna Finnitär/Finne. Heille syntyi mm. Marcus 26.5.1727.


PiaNu

Minulla on tämä perhe, mutta Markusta en ole tutkinut. Markus ja Maria asuvat sotilaana Hamulassa (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/rippikirja_1748-1754_tk1090/23.htm, alareuna), mutta v. 1768 he ovat Hautalahden Tololassa vanhuksina ja eronneena sotilaana (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=449565). Tämä on juuri sama tila, jossa Lars ja Susanna asuivat. Eli oletuksesi on luultavasti oikea myös Markuksen osalta.

Magda
03.08.10, 11:20
Kiitos Timo näistä tiedoista

saa nähdä mihin tämä polku vie..


terveisin
PiaNu