PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aasa-suku


Mikko-
22.07.10, 20:59
Erik Kuoksu mainitsee omissa tutkimuksissaan Ylitornion Juoksengin Aasan (Aasa, Asa, Åsa) tilan isäntänä Mikko Henrikinpojan (mainitaan 1627-1643), joka oli Taavon sukua Ylitorniolta. Hän oli tullut vävynä tilan isännäksi ja nainut tilan tyttären (mainitaan 1644-1645). Heillä oli tytär Agneta, jonka kautta tila meni taasen vävyisännän hallittavaksi. Tietääkö kukaan Aasan tilan aikaisemmista vaiheista, keneltä Mikko Henrikinpoika sai isännyyden vai tunnetaanko tailan historiaa yhtään taaksepäin?

Mikko

khanhisalo
22.07.10, 21:51
Erik Kuoksu mainitsee omissa tutkimuksissaan Ylitornion Juoksengin Aasan (Aasa, Asa, Åsa) tilan isäntänä Mikko Henrikinpojan (mainitaan 1627-1643), joka oli Taavon sukua Ylitorniolta. Hän oli tullut vävynä tilan isännäksi ja nainut tilan tyttären (mainitaan 1644-1645). Heillä oli tytär Agneta, jonka kautta tila meni taasen vävyisännän hallittavaksi. Tietääkö kukaan Aasan tilan aikaisemmista vaiheista, keneltä Mikko Henrikinpoika sai isännyyden vai tunnetaanko tailan historiaa yhtään taaksepäin?

Mikko

En löydä Kuoksun Tornedalssläkten Kyrö 1500-1930 kirjasta tällaista Mikko Henrikinpoikaa.
Minulla on tietokannassani tällainen Mikko Mikonpoika "Aasa" Kyrö, se ei ole mistään alkuperäislähteistä otettu, vaan siinä on monesta eri lähteestä tietoa. Minä luulen, että näitä Kyröjä on vaikea saada selvitettyä "tieteellisesti". Erik Kuoksu mainitaan parhaana Kyrö suvun tuntijana.

terv.Keijo H



Taulu 1
I Mikko Mikonpoika Kyrö l. Aasa, syntynyt noin 1644 Pello?, kuollut 13.7.1734. Vanhemmat taulusta 2.
Puoliso: Margareta Henrikintytär kuollut 1732.
Lapset:
Klaus, syntynyt 29.7.1674 Kittilä, kuollut 4.10.1765 Kittilä,Kaukonen
Olof, syntynyt 29.7.1674 Kittilä
Pehr, syntynyt 1685 Kittilä, kuollut 1742
Ingrid, syntynyt 1685 Kittilä, kuollut 19.4.1762 Enontekiö,Peltovuoma
Mikko, syntynyt 1687 Raattama, kuollut 11.7.1742 Kittilä
Kristina, syntynyt 1692 Kittilä, kuollut 1.2.1767 Rovaniemi


Taulu 2 (taulusta 3)
II Mikko Jönssinpoika Kyrö, syntynyt 1615 Pello?, kuollut noin 1703 Vuotisjärvi. Uudisasukas Vuontisjärvellä, oli elossa 1703, ei enää 1711 jälkeen.
Luultavasti Jöns Jönsson Kyrön, s.n.1597, poika avioliiton ulkopuolelta (Lähde Erik Kuoksu Tornedalssläkten Kyrö 1500-1930). Vanhemmat taulusta 3.
Puoliso: Ingrid Olofintr. Sirkka
Lapset:
Olof
Mikko, s. 1644. Tauluun 1.
Jöns, syntynyt 1666 Pello?
Heikki, Lautamies Enontekiön käräjillä 1711-15


Taulu 3
III Jöns Jönsinp. Kyrö, Is.Kyrön tilalla 1629-1667, syntynyt noin 1597 Pello, kuollut 1667. Asunut Pellossa, missä seuraavat maininnat tästä kauan kauan aikaa sitten eläneestä esi-isästämme: lautamies vuosina 1583-1628, verotettuna jo vuosina 1583-1628. Tämän esi-isämme norjalaisalkuperästä puoltaa vie se tieto, että Jöns olisi vienyt isänsä ruumiin Pohjois-Norjaan saakka. Suvun vierasperäistä aikuperästä tukee tieto, että talon nimenä Armassaaressa oli Tulkkila ja itse Armassaari kantoi rinnakkaisnimeä Tulkkilansaari. (Paavo Riihitammela).
Vanhemmat Jöns Olofinp Kyrö (Kyröläinen) ja NN Henriksdr. Hetta.
1. Puoliso: Kyrö
Lapset:
Mikko, s. 1615. Tauluun 2.
2. Puoliso: Anna Staffanintytär Pello, syntynyt 1615, kuollut 1685.
Vanhemmat Staffan Antinp. Pello.
Lapset:
Olof, syntynyt Pello, kuollut 1705 Pello
Mikko, syntynyt 1648, kuollut 12.2.1729 Kolari,Kangas

Mikko-
22.07.10, 21:56
Tämän Kyrön suvun tunnekin. Olen tekemässä juuri sukututkimusta ja kokoamassa sukukirjaa Kyseisestä suvusta, alkaen aina Mikko Juntinpoika Kyröstä. Listää tietoa tästä kotisivuiltani (https://sites.google.com/site/kuitulagenealogos/kyroen-suku). Kyrön suvussa mainittu Aasa-nimi on juuri minun tutkiskelun kohteena ja pyrin pääsemään taaksepäin vähän myös tässä Aasa-suvussa. Kyrön ja Aasan suvuilla on luultavasti myös yhteys toisiinsa.

Mikko

obarsk11
24.07.10, 19:40
En löydä Kuoksun Tornedalssläkten Kyrö 1500-1930 kirjasta tällaista Mikko Henrikinpoikaa.
Minulla on tietokannassani tällainen Mikko Mikonpoika "Aasa" Kyrö, se ei ole mistään alkuperäislähteistä otettu, vaan siinä on monesta eri lähteestä tietoa. Minä luulen, että näitä Kyröjä on vaikea saada selvitettyä "tieteellisesti". Erik Kuoksu mainitaan parhaana Kyrö suvun tuntijana.

terv.Keijo H



Taulu 1
I Mikko Mikonpoika Kyrö l. Aasa, syntynyt noin 1644 Pello?, kuollut 13.7.1734. Vanhemmat taulusta 2.
Puoliso: Margareta Henrikintytär kuollut 1732.
Lapset:
Klaus, syntynyt 29.7.1674 Kittilä, kuollut 4.10.1765 Kittilä,Kaukonen
Olof, syntynyt 29.7.1674 Kittilä
Pehr, syntynyt 1685 Kittilä, kuollut 1742
Ingrid, syntynyt 1685 Kittilä, kuollut 19.4.1762 Enontekiö,Peltovuoma
Mikko, syntynyt 1687 Raattama, kuollut 11.7.1742 Kittilä
Kristina, syntynyt 1692 Kittilä, kuollut 1.2.1767 Rovaniemi


Taulu 2 (taulusta 3)
II Mikko Jönssinpoika Kyrö, syntynyt 1615 Pello?, kuollut noin 1703 Vuotisjärvi. Uudisasukas Vuontisjärvellä, oli elossa 1703, ei enää 1711 jälkeen.
Luultavasti Jöns Jönsson Kyrön, s.n.1597, poika avioliiton ulkopuolelta (Lähde Erik Kuoksu Tornedalssläkten Kyrö 1500-1930). Vanhemmat taulusta 3.
Puoliso: Ingrid Olofintr. Sirkka
Lapset:
Olof
Mikko, s. 1644. Tauluun 1.
Jöns, syntynyt 1666 Pello?
Heikki, Lautamies Enontekiön käräjillä 1711-15


Taulu 3
III Jöns Jönsinp. Kyrö, Is.Kyrön tilalla 1629-1667, syntynyt noin 1597 Pello, kuollut 1667. Asunut Pellossa, missä seuraavat maininnat tästä kauan kauan aikaa sitten eläneestä esi-isästämme: lautamies vuosina 1583-1628, verotettuna jo vuosina 1583-1628. Tämän esi-isämme norjalaisalkuperästä puoltaa vie se tieto, että Jöns olisi vienyt isänsä ruumiin Pohjois-Norjaan saakka. Suvun vierasperäistä aikuperästä tukee tieto, että talon nimenä Armassaaressa oli Tulkkila ja itse Armassaari kantoi rinnakkaisnimeä Tulkkilansaari. (Paavo Riihitammela).
Vanhemmat Jöns Olofinp Kyrö (Kyröläinen) ja NN Henriksdr. Hetta.
1. Puoliso: Kyrö
Lapset:
Mikko, s. 1615. Tauluun 2.
2. Puoliso: Anna Staffanintytär Pello, syntynyt 1615, kuollut 1685.
Vanhemmat Staffan Antinp. Pello.
Lapset:
Olof, syntynyt Pello, kuollut 1705 Pello
Mikko, syntynyt 1648, kuollut 12.2.1729 Kolari,Kangas

En tiedä miksi Kyrön talo Pellossa ja Tulkkila talo Ylitornion Armassaaressa liitetään toisiinsa, mutta talojen perustaja isännät nimiltään Anund Anundsson Tulkki ja Anund Anundsson Kyrö ovat olleet kaksi eri ihmistä ja Kyrö ja Tulkki kaksi eri sukua. Molemmat Anund Anundssonit olivat myös Pirkkalaisia (Birkarl).

khanhisalo
24.07.10, 20:14
En tiedä miksi Kyrön talo Pellossa ja Tulkkila talo Ylitornion Armassaaressa liitetään toisiinsa, mutta talojen perustaja isännät nimiltään Anund Anundsson Tulkki ja Anund Anundsson Kyrö ovat olleet kaksi eri ihmistä ja Kyrö ja Tulkki kaksi eri sukua. Molemmat Anund Anundssonit olivat myös Pirkkalaisia (Birkarl).


Näin minäkin olen asian ymmärtänyt, mutta viestissäni oleva tieto löytyy Paavo Riihitammelan kirjassa Poikela,Äärelä ja Sen sata sivusukua.
Erik Kuoksu taas mainitsee "Birkarl och husbonde på Kyrö gård i Pello 1539-1549, nämdeman"

Itse en ole tästä Kyrö suvusta päässyt oikein minkäänlaiseen selvyyteen.

tv.Keijo H

obarsk11
24.07.10, 20:39
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt, mutta viestissäni oleva tieto löytyy Paavo Riihitammelan kirjassa Poikela,Äärelä ja Sen sata sivusukua.
Erik Kuoksu taas mainitsee "Birkarl och husbonde på Kyrö gård i Pello 1539-1549, nämdeman"

Itse en ole tästä Kyrö suvusta päässyt oikein minkäänlaiseen selvyyteen.

tv.Keijo H

Erik Kuoksulta tuli alkukesästä uusi painos Kyrö-suvusta "Birkarlen Anund Anundsson (Kyrö) i Pello och hans ättlingar 1539-1930". Aika lailla uutta ja päivitettyä tietoa ja uskon että Mikkokin saa helposti selvyyden Kyrö-Aasa suvusta (Tabell 911). Kirjaa saaa tilattua ekuoksu(at)hotmail.com.

Erkki A Tikkanen
25.07.10, 23:16
...
Taulu 2 (taulusta 3)
II Mikko Jönssinpoika Kyrö, syntynyt 1615 Pello?, kuollut noin 1703 Vuotisjärvi. Uudisasukas Vuontisjärvellä, oli elossa 1703, ei enää 1711 jälkeen.
Luultavasti Jöns Jönsson Kyrön, s.n.1597, poika avioliiton ulkopuolelta (Lähde Erik Kuoksu Tornedalssläkten Kyrö 1500-1930). Vanhemmat taulusta 3.
Puoliso: Ingrid Olofintr. Sirkka
Lapset:
Olof
Mikko, s. 1644. Tauluun 1.
Jöns, syntynyt 1666 Pello?
Heikki, Lautamies Enontekiön käräjillä 1711-15


Taulu 3
III Jöns Jönsinp. Kyrö, Is.Kyrön tilalla 1629-1667, syntynyt noin 1597 Pello, kuollut 1667. Asunut Pellossa, missä seuraavat maininnat tästä kauan kauan aikaa sitten eläneestä esi-isästämme: lautamies vuosina 1583-1628, verotettuna jo vuosina 1583-1628. Tämän esi-isämme norjalaisalkuperästä puoltaa vie se tieto, että Jöns olisi vienyt isänsä ruumiin Pohjois-Norjaan saakka. Suvun vierasperäistä aikuperästä tukee tieto, että talon nimenä Armassaaressa oli Tulkkila ja itse Armassaari kantoi rinnakkaisnimeä Tulkkilansaari. (Paavo Riihitammela).
Vanhemmat Jöns Olofinp Kyrö (Kyröläinen) ja NN Henriksdr. Hetta.
1. Puoliso: Kyrö
Lapset:
Mikko, s. 1615. Tauluun 2.
2. Puoliso: Anna Staffanintytär Pello, syntynyt 1615, kuollut 1685.
Vanhemmat Staffan Antinp. Pello.
Lapset:
Olof, syntynyt Pello, kuollut 1705 Pello
Mikko, syntynyt 1648, kuollut 12.2.1729 Kolari,Kangas

Taulu 2. Väite, että Mikko olisi ollut Jöns Jönsinpojan avioton poika, on täysin vailla minkäänlaista kirjallista pohjaa. Hänen isäänsä ei lähteissä identifioida mitenkään, isän nimi tiedetään pelkästään patronyymistä. Mikko mainitaan lähteissä pelkästään patronyymin kera, hänen alkuperäänsä ei tuomiokirjoista löydy!

Taulu 3. Tämä ruuminvienti liittyy, kuten on jo mainittu, väitettyyn tapahtumaan koskien Tulkki-sukua, ei siis liity mitenkään Kyröihin!. Tämäkin on puuta heinää, legenda asiasta syntynyt tulkitessa tekstiä väärin tuomiokirjasta ja asiasta on käyty keskustelua jo vuosikausia sitten. Asia vain elää omaa elämäänsä, eikä suostu häviämään lukuisista todisteluista huolimatta. Aina joku nappaa sen netistä ja lisää omiin tutkimuksiinsa. Riihitammela on vienyt tämän paikkansa pitämättömän väitteen jopa kirjalliselle tasolle saakka!

Mikko-
26.07.10, 15:05
Erkki. Miten on mahdollista, että Mikko Juntinpoika penää veljeltään Juntilta perintöä Pellon Kyrön kotitilastaan, jos hän ei olisi sieltä kotoisin? Hänen isänsä Juntti Juntinpoika mainitaan tuolloin. Tuo tapahtuo 1600-luvun lopulla, mutta Mikko ei saanut perintöä vaikka vaati sitä aika huomattavan määrän. En ole lähteiden äärellä nyt mutta etsin muistiinpanot kun kotiin pääsen.

Tämä hautaustapaus tosiaan liittyy Tulkki-sukuun, eikä sillä ole mitään tekemistä Kyrön suvun kesken. Olen keskutellut asiasta kerran eräänm Tulkki sukua tutkineen sukututkijan kanssa.

Mikko

Erkki A Tikkanen
26.07.10, 18:42
Erkki. Miten on mahdollista, että Mikko Juntinpoika penää veljeltään Juntilta perintöä Pellon Kyrön kotitilastaan, jos hän ei olisi sieltä kotoisin? Hänen isänsä Juntti Juntinpoika mainitaan tuolloin. Tuo tapahtuo 1600-luvun lopulla, mutta Mikko ei saanut perintöä vaikka vaati sitä aika huomattavan määrän. En ole lähteiden äärellä nyt mutta etsin muistiinpanot kun kotiin pääsen.

Mikko

Hei Mikko,

mielelläni näkisin lähteen, jos sellainen tosiaan löytyy. Pellostahan hänen täytyy olla kotoisin, mutta kuka Jöns hänen isänsä oli, sen voisi tuo lähde osoittaa. Eli jos Mikon isä oli Jöns Jönsson, eli Juntti Juntinpoika, niin sitten pitää vielä löytää se talo, jossa kyseinen Juntti asui. Täytyypä vilkaista vielä noita vanhoja Kyrö-arkistojani.
Aikaa ei vain ole ollut viime vuosina laittaa näiden Kyröjen alkupäätä kuntoon, sen verran sekavaa se on monien nimienvaihtojenkin vuoksi.

Erkki A Tikkanen
28.07.10, 00:35
Erkki. Miten on mahdollista, että Mikko Juntinpoika penää veljeltään Juntilta perintöä Pellon Kyrön kotitilastaan, jos hän ei olisi sieltä kotoisin? Hänen isänsä Juntti Juntinpoika mainitaan tuolloin. Tuo tapahtuo 1600-luvun lopulla, mutta Mikko ei saanut perintöä vaikka vaati sitä aika huomattavan määrän. En ole lähteiden äärellä nyt mutta etsin muistiinpanot kun kotiin pääsen.

Mikko

Katselin tuossa eri käräjien pöytäkirjoja 1600-luvulta, sekä Enontekiön että Kittilän osalta. Paljon on Kyröistä, mutta ei mitään tuosta perintöjutusta. Ehkäpä pitää kääntyä Kemin Lapin puoleen?

Erkki A Tikkanen
05.08.10, 23:04
Erik Kuoksulta tuli alkukesästä uusi painos Kyrö-suvusta "Birkarlen Anund Anundsson (Kyrö) i Pello och hans ättlingar 1539-1930". Aika lailla uutta ja päivitettyä tietoa ja uskon että Mikkokin saa helposti selvyyden Kyrö-Aasa suvusta (Tabell 911). Kirjaa saaa tilattua ekuoksu(at)hotmail.com.

Kirjan saa tilattua helposti netistä ladattuna versiona.

http://www.lulu.com/product/file-download/birkarlen-anund-anundsson-%28kyr%c3%b6%29-i-pello-och-hans-%c3%a4ttlingar-1539-1930/6303948

Latasin juuri kirjan ja siinähän toden totta on uuttakin tietoa juuri koskien Vuontisjärven ja Pellon suvun yhteydestä :eek:

Oli hintansa väärti juuri tuon yhden lisätiedonkin osalta.

Mikko-
06.08.10, 00:01
Taitaa olla hyvä ostos eli täytynee kai tuo hankkia. Onko suurikin opus? Tuleeko muuten tämä tiedostona koneelle, jos ostaa netin kautta? Siis tarkoitan, että pysyykö siitä myöhemmin tulostelemaan osia.

Mikko

Erkki A Tikkanen
06.08.10, 14:25
Taitaa olla hyvä ostos eli täytynee kai tuo hankkia. Onko suurikin opus? Tuleeko muuten tämä tiedostona koneelle, jos ostaa netin kautta? Siis tarkoitan, että pysyykö siitä myöhemmin tulostelemaan osia.

Mikko

Se on yhtenä Pdf-tiedostona, 90 megaa kokoa, 208 sivua ja pystyy tulostamaan vaikka koko kirjan, mutta myös tietysti yksittäisiä sivuja. Jos olet kiinnostunut Kyrön suvusta, ehdoton hankinta. Tässä teoksessa tulee esille juuri ne tärkeät seikat, mitä tarvitset, eli suvun jäsenten väliset suhteet asiakirjojen mukaan.

Minulle oli uusi tieto tuo 1694 perintöriita Ylitornion käräjillä, josta siis paljastuu Vuontisjärven ensimmäisen Kyrön perhesuhteet. Tämä oli uusi tieto myös Kuoksulle, hänkin sai hiukan epäilyttävältä vaikuttavan sukumelskan edellisestä painoksestaan vuodelta 2005 ojennukseen.

Suosittelen :cool:

tkukkonen
06.08.10, 14:52
Satun tutkimaan Kittilän Kaukosta (muun sivussa).
Nämä ovat tulleet sen kautta vastaan "ylävirrasta".

Mikko Pekanpoika Kyrö, syntynyt n. 1615, kuollut n. 1711.
Puoliso - Heikintytär Heta, lapset (mm):
* Olli Mikonpoika Kyrö-Kallojärvi, syntynyt n. 1640.
Puoliso Kaarina Kallojärvi, syntynyt n. 1640, kuollut luultavasti Kittilässä.
* Mikko Mikonpoika Kyrö (Aasa), syntynyt n. 1649, kuollut 13. heinäkuuta 1734, Raattama.
Puoliso Marketta Heikintytär Hetta, syntynyt n. 1650, kuollut 7. marraskuuta 1732, Raattama.

Eivät kai nämä ihan kumoutuneetkaan ole uudessa painoksessa? Voisin toki kirjan ostaakin, jos olisi tusinan luokkaa nimiä epäselvinä.

Mikko-
06.08.10, 16:55
Täytynee sitten ostaa tuo kirja, kun sukukirjaakin kasaan Mikko Juntinpoika Kyrön jälkeläisistä. Olen lukenut tuon Kuoksun kirjan vuodelta 2005 ja huomasin siinä kyllä puutteita. Tuon perintöriidan olen kyllä tienny jo kauemman aikaan. Ensi kerran tuon sattui silmääni eräässä Mauno Hiltusen kirjassa ja sehän täytyi sitten tutkia tarkemmin. Ei kirja kyllä kovinkaan hintavakaan ole.

Mikko

Erkki A Tikkanen
06.08.10, 17:15
Satun tutkimaan Kittilän Kaukosta (muun sivussa).
Nämä ovat tulleet sen kautta vastaan "ylävirrasta".

Mikko Pekanpoika Kyrö, syntynyt n. 1615, kuollut n. 1711.
Puoliso - Heikintytär Heta, lapset (mm):
* Olli Mikonpoika Kyrö-Kallojärvi, syntynyt n. 1640.
Puoliso Kaarina Kallojärvi, syntynyt n. 1640, kuollut luultavasti Kittilässä.
* Mikko Mikonpoika Kyrö (Aasa), syntynyt n. 1649, kuollut 13. heinäkuuta 1734, Raattama.
Puoliso Marketta Heikintytär Hetta, syntynyt n. 1650, kuollut 7. marraskuuta 1732, Raattama.

Eivät kai nämä ihan kumoutuneetkaan ole uudessa painoksessa? Voisin toki kirjan ostaakin, jos olisi tusinan luokkaa nimiä epäselvinä.

Eivät ole kumoutuneen muuten kuin Mikko Pekanpoika on Mikko Juntinpoika (Jönsson)! Tämä Pekka-patronyymi on jostain kummasta putkahdellut esille aina silloin tällöin. Vuontisjärven ensimmäisestä asukkaasta Mikko Juntinpojasta on kirjoiteltu paljonkin monissa teoksissa. Hän haki ensimmäisen kerran asumisoikeutta Vuontisjärvelle 1660, koska se oli hänen vaimonsa "perintöä".
Toinen korjaus: vaimon nimi on Inkeri Ollintytär (Ingrid Olofsdtr).

Nyt sitten tässä uudessa teoksessaan Kuoksu on löytänyt 1694 Övertorneån käräjäjiltä perintöriidan, jossa Mikko hakee veljeltään vanhaa perintöä ja näin hänet saadaan paikallistetuksi Pellon Kyrön taloon, vanhemmat Juntti Juntinpoika (Jöns Jönsson) Kyrö ja Anna Tapanintytär (Staffansdtr), ehkä sukunimeltään Antti (Erik Wahlbergin tieto).

Kummankaan pojan, Ollin tai Mikon, vaimon sukunimeä ei näy.

Yksi hyvä lisälähde Enontekiön eri sukujen vaiheisiin on Mauno Hiltusen historian pro gradu "Enontekiön lapin asutus, maanomistus ja nautinta 1500-luvulta 1800-luvun alkuun" vuodelta 1978. Siellä on paljon oikeuslähteistä koottuja juttuja mm. Kyrö- ja Aasa-suvuista. Myös riitojen käsittelyä Kittilän ja Enontekiön sukujen välillä.

Erkki A Tikkanen
06.08.10, 17:21
Täytynee sitten ostaa tuo kirja, kun sukukirjaakin kasaan Mikko Juntinpoika Kyrön jälkeläisistä. Olen lukenut tuon Kuoksun kirjan vuodelta 2005 ja huomasin siinä kyllä puutteita. Tuon perintöriidan olen kyllä tienny jo kauemman aikaan. Ensi kerran tuon sattui silmääni eräässä Mauno Hiltusen kirjassa ja sehän täytyi sitten tutkia tarkemmin. Ei kirja kyllä kovinkaan hintavakaan ole.

Mikko

Missä Hiltusen kirjassa näit tuon, et kai vaan juuri tuossa edellisessä vastauksessani olevassa pro gradussa :eek: Se kun on ollut hyllyssäni jo kohta 30 vuotta :mad: Huonostipa olen sen lukenut, jos tuo on päässyt ohi :oo:

Erkki A Tikkanen
07.08.10, 14:19
Missä Hiltusen kirjassa näit tuon, et kai vaan juuri tuossa edellisessä vastauksessani olevassa pro gradussa :eek: Se kun on ollut hyllyssäni jo kohta 30 vuotta :mad: Huonostipa olen sen lukenut, jos tuo on päässyt ohi :oo:

Huh huh, ei ollut tuossa gradussa, vaan kahdessa huomattavasti uudemmassa teoksessa. Mauno Hiltunen väitöskirjassaan: "Norjan ja Norlannin välissä, Enontekiö 1550-1808, asukkaat, elinkeinot ja maanhallinta", Scripta Historica 32, 2007, sivulla 137:

"Mainittakoon, että Mikko Jussinpojan yhteydet Pelloon säilyivät kiinteinä. Hänen isänsä Jussi Jussinpojan kuoltua Pellon talon isänniksi tuli Mikon veli Jussi, jolta Mikko vaati vuonna 1694 runsaan 91 kuparitaalarin perintöosuuttaan. Se todettiin suuremmaksi kuin tilan todellinen arvo, joten Mikko sai jäädä nuolemaan näppejään. Ylitornion kihlakunnanoikeuden tulkinta Mikko Kyrön asemasta Lapin puolella on kiintoisa. Mikon katsottiin olevan pelkästään lapinveroa suorittava asukas eikä mikään savun tai tilan haltija."
(Vahvennus minun).

Toinen maininta on täysin sama, oikeusministerön julkaisemassa "Maailma maailmojen välissä, Enontekiön asukkaat, elinkeinot ja maanhallinta 1550-1808", 2006, kirjassa, johon ym. väitöskirja pohjautui.

Kirjoista löytyy täydennettynä jo hänen lähes 30 vuotta aiemmin tekemässään pro gradussa julkaistuja oikeustapauksia eri vuosisadoilta.

Onneksi maakuntakirjastostamme löytyy kaikki Lappia koskeva kirjallisuus, pitäisi itse vain pysyä ajan tasalla ja tutkia mitä milloinkin julkaistaan. Nytkin tämä tieto esi-isäni Vuontisjärven Mikon kotipaikasta on ollut esillä jo neljä vuotta, minun siitä mitään tietämättä :mad:

Juhani Mäkitalo
11.08.10, 20:29
Tässä ihmettelen, että miksi Mickel Mickelson Kyrö k.1734 on Aasa ??
Onko tähän soppaan, jossa pyörii (on pyörinyt) Tulkkilat ja Kyröt sot-
kettu vielä Aasakin. Juoksengin Aasassa oli n. 1715 alkaen isäntänä
Mickel Jönson, joka on tietysti eri henkilö kuin Vuontisjärven Kyrön
Mickel Jönson.
Mickel Jönson Kyrön kotipaikka on mainittu jo Enontekiön käräjillä
1660 s. 355, siis Pello ja Kyrö.
Jöns Mickelson Aasalla oli muuten poika Henrik,. Sodankylän nimismies
(1720 - 63)

JM