PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Jotain rajaa rönsyilylle?


Heikki Jokipii
10.07.10, 20:02
Eräiden kirjoittajien tapana näyttää olevan jaaritella lähes kaikki, mitä he eri suvuista tietävät. Otsikosta riippumatta.

En osaa sanoa, mitä tälle tehdä, sananvapautta vaarantamatta.

Mutta ärsyttää, kun täältä etsin jostain suvusta tietoa, ja lähes aina haku osuu lähes 400 puheenvuoron keskusteluun "Astrenius". Jossa on kaikki ja ei mitään.

Joku puheenvuorojen yläraja, joku pakko jakaa keskustelu? Jopa moderaattorin tekemänä?

***

Emerentia Torsk/Tott -keskustelu sentään joten kuten pysyy asiassa, kohteessaan. Se hyvä siitä on sanottavissa. Se hyvä.

Seppo Niinioja
10.07.10, 22:23
Eräiden kirjoittajien tapana näyttää olevan jaaritella lähes kaikki, mitä he eri suvuista tietävät. Otsikosta riippumatta.

En osaa sanoa, mitä tälle tehdä, sananvapautta vaarantamatta.

Mutta ärsyttää, kun täältä etsin jostain suvusta tietoa, ja lähes aina haku osuu lähes 400 puheenvuoron keskusteluun "Astrenius". Jossa on kaikki ja ei mitään.

Joku puheenvuorojen yläraja, joku pakko jakaa keskustelu? Jopa moderaattorin tekemänä?

***

Emerentia Torsk/Tott -keskustelu sentään joten kuten pysyy asiassa, kohteessaan. Se hyvä siitä on sanottavissa. Se hyvä.

Nimenomaan tämän saman ketjun rönsyilyyn tai lähinnä pituuteen olen myös kiinnittänyt huomiota. Ainoatakaan viestiä en ole lukenut, koska tuo suku ei ole tutkimuskohteenani. En ole viime aikoina juuri tehnyt hakujakaan, en edes ihmeemmin harjoittanut sukututkimustakaan.

Samanlainen tilanne tulee vastaan, kun hakee googlella melkein mitä tahansa kohtuullisen tavallista suomalaista nimeä. Aina tulee vähintään suunnistus- yms. tuloksia. Se ei tietysti ole Forumin vika.

Juha
10.07.10, 22:44
On äärimmäisen vaikeata lähteä kahlitsemaan keskustelua, koska forumimme yksi tärkeä päämäärä on nimenomaan lisätä sitä :)


Astrenius -keskustelua on käyty vilkkaasti, monipuolisesti ja hyvin siististi.


Luonnollisesti jokainen voi halutessaan aloittaa uuden ketjun esim. Astreniuksiin liittyvästä aihekentästä. Näin mukaan voi saada aivan uusia osallistujia, jotka eivät syystä tai toisesta ole jaksaneet tahi ehtineet seurata alkuperäistä mammuttiketjua.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin moderaattori

skoykka
11.07.10, 06:06
Eräiden kirjoittajien tapana näyttää olevan jaaritella lähes kaikki, mitä he eri suvuista tietävät. Otsikosta riippumatta.

En osaa sanoa, mitä tälle tehdä, sananvapautta vaarantamatta.

Mutta ärsyttää, kun täältä etsin jostain suvusta tietoa, ja lähes aina haku osuu lähes 400 puheenvuoron keskusteluun "Astrenius". Jossa on kaikki ja ei mitään.

Joku puheenvuorojen yläraja, joku pakko jakaa keskustelu? Jopa moderaattorin tekemänä?
***
Emerentia Torsk/Tott -keskustelu sentään joten kuten pysyy asiassa, kohteessaan. Se hyvä siitä on sanottavissa. Se hyvä.


Minusta olisi ihan kiva lueskella rönsyilyä, jos se sattuisi liittymään omiin juuriin, mutta liekö suku jo niin tarkkaan tutkittu, ettei kenelläkään ole enää mielessä uusia kysymyksiä tai vastauksia. :rolleyes:

eeva häkkinen
11.07.10, 11:44
Olen hämmästellyt samaa kuin alkuperäinen kommentoija ja kävin uteliaisuuttani vilkaisemassa eikö Astrenius-suku ole jo tullut puiduksi. Näyttää kuitenkin siltä, ettei alkuperäisestä aiheesta ole puhuttu aikoihin yhtään mitään. Olisi tosiaan ollut syytä aloittaa uusi ketju jo moneen kertaan. En näkisi moderaattorien vaan keskustelijoiden huolena pitäytyä otsikon aiheessa ja aloittaa uudella otsikolla, kun keskustelu lipeää siitä ulos. Alkuperäisessä ketjussahan voi - ja on syytäkin - mainita, että keskustelija vastaa aiheesta perustetussa tai jo olemassaolevassa ketjussa.

Heikki Jokipii
11.07.10, 12:35
Näyttää kuitenkin siltä, ettei alkuperäisestä aiheesta ole puhuttu aikoihin yhtään mitään. Olisi tosiaan ollut syytä aloittaa uusi ketju jo moneen kertaan. En näkisi moderaattorien vaan keskustelijoiden huolena pitäytyä otsikon aiheessa ja aloittaa uudella otsikolla, kun keskustelu lipeää siitä ulos. (Lihav. HJ)

Itse moderoin paria muuta keskustelupalstaa, ja olen kylmän rauhallisesti näissä tapauksissa jakanut aiheen, eli siirtänyt jostakin sopivasta kohtaa keskustelun puheenvuorot toisen otsikon alle. Poistamatta mitään, ja jättäen alkuperäiseen keskusteluun tiedon, että täältä toinen aihe jatkuu. Jos ja kun keskustelijat eivät ole sitä itse ymmärtäneet, keskustelun kiihkossa.

Tästä on toki vaivaa, enkä tiedä tohtiiko sitä pyytää.

Mutta kaiketi kuitenkin kannattaisi välttää tilannetta, jossa keskustelijoiden täytyy toisilleen huomauttaa, että hei, tämä juttusi ei kuulu tämän otsikon alle? Eli keskustelua keskustelusta.

Voisiko hiukan auttaa, jos ohjeisiin laitettaisiin periaate, että älä rönsyile, pysy otsikon asiassa, jos sinulla on muuta sanottavaa tai tietoa, avaa uusi keskustelu?

Kovanen
11.07.10, 15:07
Tervehdys!

Arvelen jo tämän ketjun tuovan avaajan ja kannattajien toivomaa ryhtiä muihinkin ketjuihin. Asia ei liene kuitenkaan aivan yksiselitteinen, todennäköisesti löytyy useita näkökulmia keskustelujen kulusta.

Eevan ajatusta kannatan ehdottomasti. "En näkisi moderaattorien vaan keskustelijoiden huolena pitäytyä otsikon aiheessa ja aloittaa uudella otsikolla, kun keskustelu lipeää siitä ulos."

Vähän aikaa täällä mukana olleena olen kaivannut ns. pikaohjetta: Keskustelun pelisäännöt.

Olen ollut innostunut ja reilunpuoleisesti täällä äänessä. Siitä huolimatta olen yrittänyt pohtia vaikkapa: Miten muotoilen otsikkoni? Kirjoitanko nyt varmasti oikealle listalle tai edes oikeaan ketjuun?

Nytkin tuli mieleen kuuluuko tämä tänne vaiko uuteen ketjuun. Ja onneksi on Asian vierestä palsta!

Helleterveisin Oulujärven rantamaisemista Eila

Heikki Koskela
11.07.10, 16:57
Minua asia kiinnostaa vain sen vuoksi, että Astrenuis-suku (?) on varmaan tullut käsiteltyä jo pitkin ja poikin 535 kirjoituksen jälkeen varsin hyvin ymmärtääkseni. On siis mahdollista, että otsikon alla on käyty runsaasti muitakin sukuja läpi. Hyvät sukuvihjeet saattavat hukkua väärän otsikon alle.

Astrenius-suku ei ole minulle lainkaan ajankohtainen, koska sukuni ei kuulu tämän otsikon alle. Minun ei ole tarvinnut lukea ainuttakaan kirjoitusta edellä mainitun syyn takia. En siis tiedä mitä kaikkea otsikon alle on kirjoitettu. Mutta periaate hyvästä Suku Forumin moderoinnista alkaa murentua jos yhden otsikon alla kirjoitetaan useista toisistaan riippumattomista asioista.

Ainakin aikaisemmin moderaattorit ovat siirtäneet "väärän" otsikon allaolleita tekstejä oikeaan paikkaan. Jos ketjuja ei eritellä aiheenmukaisesti, alkaa tämä Forum muistuttaa edeltäjäänsä ja tarvitaan vain yksi yleinen otsikko.

Muutoin olen sitä mieltä, että antaa kaikkien kukkien kukkia.

Juha
11.07.10, 19:19
Pyytäisin siis arvon keskustelijoita huolehtimaan siitä, että kirjoittavat otsikon antamasta aiheesta.

Aina voi aloittaa uuden ketjun ja vaikka viitata vanhaan, jos katsoo sen tarpeelliseksi.

Moderaattoreilla ei välttämättä riitä aikaa (näin kesäisin) jokaisen ketjun lukemiseen ja arvioimiseen. Luotamme sata lasissa forumin jäsenten omaan arvostelukykyyn!


Juha

Heikki Jokipii
11.08.10, 06:13
Näillä ohjeilla ja kehotuksilla on sitten kai mentävä. OK.

Huomasinpa tuossa, että nyttemmin Astrenius-keskustelusta löytyvät myös Alftanit ja "Abrahamin kronikka" ... :D: