PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kotisivut ja sukututkimus


Jartsa
24.06.10, 15:32
Hei
Olen etsinyt tietoa siitä, että mitä omilla kotisivuilla voi kertoa sukututkimuksesta ja rekisterissä olevista henkilöistä.
Ilmeisesti 100 vuotta ja aikaisemmin syntyneiden tiedot voi julkaista:confused:

Mitä jos kotisivuille ei pääse kuin salasanalla jonka saa kun osaa kertoa miten ko. sukuun liittyy.......voiko salasanan takana olevilla sivuilla julkaista myös elossa olevien tietoja ja valokuvia:confused:

Kiitos neuvoista
Jartsa

kkylakos
24.06.10, 18:34
Käsittääkseni (ilman lakiopintoja ja käytännesäännöistä lunttaamatta) elävistä henkilöistä voit julkaista ne tiedot ja sillä tavalla kuin mihin he ovat eksplisiittisesti (siis yksiselitteisesti ja selvästi) antaneet luvan. Samalla tavalla kuin vastatessasi verkkokilpailuun voit antaa tai olla antamatta järjestäjälle oikeuden lähettää sinulle markkinointiviestejä, saa sukurekisteriisi kuuluva henkilö joko hyväksyä tavan jolla käsittelet ja julkaiset tietoja tai vaatia tietojensa poistamista.

Kovanen
01.07.10, 10:55
Tervehdys!

Tietosuojavaltuutetun 11.6.2008 tarkastamat sukututkimustoimialan käytännesäännöt Hyvä henkilötietojen käsittely sukututkimuksessa ja sukuyhteisössä löytyy täältä: http://www.genealogia.fi/sss/kaytanne.pdf

Tiedoston otsikko on kirjoitettu dokumentin keskelle ja saattaa jäädä joillakin näytöillä piiloon. Mikäli näin käy, tekstin saa esille vetämällä oikeassa reunassa olevaa valikkopalkkia alaspäin hiiren vasemmalla painikkeella.

Terveisin Eila

Jartsa
05.07.10, 09:41
Olin yhteydessä tietosuojavaltuutetun toimistoon ja sain sieltä vastauksen, että kaikkien niiden kuolleiden tiedot voi julkaista joista ei pysty helposti jäljittämään elossa olevia.:confused: Salasanan takana voi olla enemmän tietoa mutta niitä tietoja saa näyttää vain omaan lähipiiriin kuuluville henkilöille.:eek:

Terkuin
Jartsa

Kovanen
05.07.10, 13:00
Tervehdys!

Minusta Tietosuojavaltuutetun toimiston vastaus on erittäin tulkinnanvarainen ja herättää jatkokysymyksiä.

Missä tapauksissa kuolleesta ei pystyisi tai pystyy helposti jäljittämään elossa olevia? Miten "helposti" määritellään?

Meneekö tämä niin, että kun sukututkija löytää nopeasti jonkin tedon tai etsii kahdesta viikosta kuukauteen, ensimmäinen vaihtoehto on helposti ja jäkimmäinen jotain muuta? :rolleyes:

Miten "lähipiiri" määritellään, ketkä katsotaan kuuluvaksi lähipiiriin? Onko lähipiiri kaikissa asioissa, tilanteissa ja tapauksissa sama?

Terveisin Eila

Hannu Numminen
07.07.10, 13:14
Olin yhteydessä tietosuojavaltuutetun toimistoon ja sain sieltä vastauksen, että kaikkien niiden kuolleiden tiedot voi julkaista joista ei pysty helposti jäljittämään elossa olevia.

Tämä tosiaan herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Oliko tuossa vastauksessa se aiemmin mainittu 100 vuoden raja eli koskiko tämä alle sata vuotta sitten kuolleita? Muutenhan vastaus on aivan järjetön.

Kenen sitten tulkitaan olevan henkilö, joka pystyisi helposti jäljittämään elossa olevat? Ei kai sentään sukututkija itse? Muu samaan sukuun kuuluva henkilö? Täysin ulkopuolinen henkilö? Viranomaisista ei kai tässä yhteydessä sentään voi olla kysymys.

Jartsa
07.07.10, 18:13
Joo kovasti tuli minullekkin kysymysmerkkejä. Kuolleilla tarkoitettiin alle 100 sata vuotta sitten kuolleita. Ja jos ne pystytään jäljittämään helposti se mikä on toiselle helppoa toinen tekee töitä vuoden.
Ja lähipiiri mihin viittasivat on kirjattu myös käytänne sääntöihin toisen lähipiiri on alle 10 henk ja toisen ehkä 50henk sekin on kovin suhteellista.

Sitten kun ottaa huomioon vielä, että minun tapauksessa sukuuni kuuluu henkilöitä jotka ovat kuolleet mm. 1980 ja heistä löytyy kaikki tieto wikipediasta. Sitä kauttahan minutkin voi jäljittää aika helposti ehkä.

Terkuin
Jari