PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miten vaihdan turvallisemman selaimen oikeaoppisesti?


Kovanen
07.05.10, 09:05
Tervehdys! Miten käytännössä täytyy toimia, että saan vaihdettua oikealla tavalla turvallisemman internetselaimen koneelleni?

Kysymykseni on sellainen, että arvuuttelen kuuluuko se tänne lainkaan. Koska käytän tietokonettani 95 % sukututkimukseen, rohkenen pyydellä täällä apuja. Rautalankamallin ohjeet olisi tarpeen.

Kyselee Eila

Juha
07.05.10, 09:50
En näe mitään syytä miksi sinun pitäisi vaihtaa nettiselaintasi. Jos todella käytät konettasi lähinnä sukututkimukseen ja käyt vain kotimaisilla sukututkimusaiheisilla sivustoilla, niin mitään ongelmaa ei ole.



Juha

Hannu Hellsten
07.05.10, 10:22
En näe mitään syytä miksi sinun pitäisi vaihtaa nettiselaintasi. Jos todella käytät konettasi lähinnä sukututkimukseen ja käyt vain kotimaisilla sukututkimusaiheisilla sivustoilla, niin mitään ongelmaa ei ole.



Juha

Näin voi sanoa, kunhan selaimesi päivittyy automaattisesti.

Kovanen
07.05.10, 10:22
Tervehdys! Ajatukseni selaimen vaihtamistarpeesta kumpusi: "Apua Sukuforumin näytöön" keskustelusta, jossa käyttämääni selainta ei pidetty kovinkaan turvallisena.

Aloitin uuden viestiketjun koska katsoin, että tämä on jo eri asiaa.

Eila

Hannu Hellsten
07.05.10, 11:10
Tervehdys! Ajatukseni selaimen vaihtamistarpeesta kumpusi: "Apua Sukuforumin näytöön" keskustelusta, jossa käyttämääni selainta ei pidetty kovinkaan turvallisena.

Aloitin uuden viestiketjun koska katsoin, että tämä on jo eri asiaa.

Eila

Niin jos koneesi on Windows-pohjainen ja käytät Internet Explorer -selainta niin siinä on maailman yleisin kombinaatio ja kaiken maailman pimeiden yrittäjien mielenkiinto kohdistuu ensisijaisesti tuohon yhdistelmään.
Joku muu selain voisi olla hitusen "turvallisempi", mutta jos käyttösi on tosiaan tuota mitä alussa kerroit ja huolehdit PCsi ohjelmien ajantasaisuudesta, ei suurempaa huolta ole.

Laardi
07.05.10, 12:48
Intternet Exlooderista uusin versio on 8.0, minkä voit tarkistaa klikkaamalla Help-valikkoa (englanninkielisessä IE:ssä, ja suomenkielisessä sama paikka, eli ylinnä vasemmalla File/Tiedosto jne. löytyy samalta riviltä). Helpistä valitset About/Tietoja Interent Exploder (tjsp).

Itse suosin tulikettua (Mozilla Firefox), jonka voi asentaa suomeksi täältä: http://www.mozilla-europe.org/fi/firefox/

IE:llä ei välttämättä kaikki www-sivut näy oikein, ja onhan sen tietoturvallisuus heikompaa luokkaa kuin Firefoxin. Valikkorakenne näissä on erilainen, ja tuliketun käyttäjänä pidän IE:tä kaikin puolin sekavana käytettävyydenkin suhteen - mutta se taas on tottumiskysymys.

Jos bannerit ja muut turhat ja välkkyvät mainokset ärsyttävät, niin Firefoxiin saa asennettua lisäpalikkana Adblockin, minkä jälkeen uutissivuilla surffaaminen muuttuu kummasti miellyttävämmäksi. En ole tosin tutustunut, saako IE:iin jotain vastaavaa.

No, käytän selainta muuhunkin kuin sukututkimukseen, joten yritän pitää varani, kun liikun bittiavaruudessa.

Mutta tässä vinkki kirjanmerkkien backupaamiseen: http://www.xmarks.com/
Tuolta kun asentaa koneelleen tuon syncin, niin pääset katsomaan kotikoneella tallentamiasi kirjanmerkkejä vaikka töissä tai kaverin luona. Lisäksi jos tietokone hajoaa ja kaikki tiedot katoaa, niin kirjanmerkit pysyy tuolla tallessa.

Sari H
08.05.10, 07:17
Hei Eila

Pyysit rautalankamallin ohjeita tähän selaimen vaihtoon. (Minä itse käytän Operaa, joka on kyllä Internet Explorer pohjainen. ) Firefoxia olen myös käyttänyt ja on ok.

Mene tänne jos olet päättänyt laittaa firefox -selaimen.http://www.mozilla-europe.org/fi/firefox/ klikkaa sitä lataa ilmaiseksi kohtaa. Sitten se avaa uuden pienen ikkunan näytöllesi ja siinä sanotaan suorita Firefox jne jne ja klikkaa sitä SUORITA nappulaa. Sitten se alkaa lataamaan sitä, siinä menee jokin aika riippuen internetyhteytesi nopeudesta. En tiedä kysyykö IE lupaa jatkaa kun se on latautunut, mutta jos kysyy niin valitse salli. Sitten siihen taas avautuu ruutu Tervetuloa Mozilla Firefoxin asennukseen. Klikkaa SEURAAVA, sitten seuraavassa ruudussa valitse OLETUS ja klikkaa SEURAAVA, seuraavassa ruudussa klikkaa ASENNA. Sitten se asentaa sitä ohjelmaa koneellesi. Lopuksi klikkaa VALMIS. Se on nyt asentanut sen selaimen ja sitten vain käyttämään samalla tavalla kuin IE:tä.

Kovanen
08.05.10, 09:45
Tervehdys! Kiitos ohjeista. Arvuuttelen vielä uskallanko vaihtaa ja miten uusi selain mahdollisesti toimii Windows 7 version kanssa. Olen tosi tumpelo tässä asiassa.:confused: Mikäli asennan uuden selaimen pitääkö minun poistaa aikaisemman selaimen asennus? Voiko samalla koneella olla ja kannattaako pitää useampia selaimia?

Eila

Hannu Hellsten
08.05.10, 11:01
Tervehdys! Kiitos ohjeista. Arvuuttelen vielä uskallanko vaihtaa ja miten uusi selain mahdollisesti toimii Windows 7 version kanssa. Olen tosi tumpelo tässä asiassa.:confused: Mikäli asennan uuden selaimen pitääkö minun poistaa aikaisemman selaimen asennus? Voiko samalla koneella olla ja kannattaako pitää useampia selaimia?

Eila

Firefox toimii Windows 7:ssa kuten kaikki muutkin ainakin yleisimmät selaimet.
Mikään ei poistu uuden asennuksen yhteydessä. Voit käyttää entistä selainta kuten aiemminkin, jos uusi ei miellytä.
Selaimia voi olla vaikka kuinka monta. Itse esim käytän Operaa, Firefoxia, Cromea, Safaria ja sitten joskus Internet Eploreria.
Eiköhän uuden selaimen asennuksen yhteydessä muuten kopioidu siitä edellisestä selaimesta myös kirjainmerkit/suosikit vai mitä ne lienevätkin siihen uuteen.

Laardi
08.05.10, 15:52
Eiköhän uuden selaimen asennuksen yhteydessä muuten kopioidu siitä edellisestä selaimesta myös kirjainmerkit/suosikit vai mitä ne lienevätkin siihen uuteen.

Vai pitääkö ne ite viedä IE:stä Firefoxiin?

Katselin netistä, että kun on asentanut Firefoxin koneelleen, se kysyy selaimen ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, että haetaanko toisesta selaimesta kirjanmerkit. Mutta saa ne myöhemminkin siirrettyä.

Kovanen
10.05.10, 09:49
Tervehdys! Kiitos ohjeistanne. Niiden avulla onnistuin asentamaan Firefox:in koneelleni ja vielä kaatamatta koko järjestelmää. :rolleyes: Molemmissa näyttää olevan omat hyvät ja heikommat ominaisuutensa kuten sovelluksissa yleensä.

Kävin Firefoxselaimella muutamilla nettisivuilla, joilla yleensä liikun. Tämän jälkeen ajoin manuaalisesti virustorjuntaohjelman. Se löysi ja korjasi ensimmäisessä tarkistuksessa 33 uhkaa, myöhemmin 8. Exploderia käyttäessäni uhkia on löytynyt hyvin harvoin yksi, yleensä ei yhtään.

Nyt olen vielä yhä suuren hämmennyksen vallassa turvallisuusasian suhteen.

Ihmettelee Eila

Hannu Hellsten
10.05.10, 10:11
Tervehdys! Kiitos ohjeistanne. Niiden avulla onnistuin asentamaan Firefox:in koneelleni ja vielä kaatamatta koko järjestelmää. :rolleyes: Molemmissa näyttää olevan omat hyvät ja heikommat ominaisuutensa kuten sovelluksissa yleensä.

Kävin Firefoxselaimella muutamilla nettisivuilla, joilla yleensä liikun. Tämän jälkeen ajoin manuaalisesti virustorjuntaohjelman. Se löysi ja korjasi ensimmäisessä tarkistuksessa 33 uhkaa, myöhemmin 8. Exploderia käyttäessäni uhkia on löytynyt hyvin harvoin yksi, yleensä ei yhtään.

Nyt olen vielä yhä suuren hämmennyksen vallassa turvallisuusasian suhteen.

Ihmettelee Eila

Hei
Sinulla varmaankin on joku automaattisesti päivittyvä virustorjuntaohjelma, joka pyörii koko ajan taustalla, mutta mikä on tuo virustorjuntaohjelma, minkä sanot ajaneesi manuaalisesti?

Kovanen
10.05.10, 10:20
Tervehdys! Norton 360 on virustorjuntaohjelmani. Kyllä se siellä taustalla toimii automaattisesti, mutta teen varmistuksia säännöllisesti manuaalisesti.

Eila

Hannu Hellsten
10.05.10, 10:56
Tervehdys! Norton 360 on virustorjuntaohjelmani. Kyllä se siellä taustalla toimii automaattisesti, mutta teen varmistuksia säännöllisesti manuaalisesti.

Eila

En tunne Norton 360:a ollenkaan eli tämä menee ihan arvauksen puolelle...
Jos Norton ei tuolta taustalta ole mitenkään reagoinut noihin uhkiin, mutta sitten tuossa manuaaliajossa kertoo niistä, voisin arvata että nuo uhat eivät ole mitään todellisia uhkia vaan esim joitain evästeitä (cookies), joita selain jättää jälkeensä.
Korjatkoon joku, jos puhun pehmoisia.

Laardi
10.05.10, 15:01
En tunne Norton 360:a ollenkaan eli tämä menee ihan arvauksen puolelle...
Jos Norton ei tuolta taustalta ole mitenkään reagoinut noihin uhkiin, mutta sitten tuossa manuaaliajossa kertoo niistä, voisin arvata että nuo uhat eivät ole mitään todellisia uhkia vaan esim joitain evästeitä (cookies), joita selain jättää jälkeensä.
Korjatkoon joku, jos puhun pehmoisia.


Minulla jää aina manuaalisten virustorjunta- ja ad-aware- ja spyware-ohjelmien ajojen jälkeen "haaviin" tauhkaa, joka on koostunut mm. jostain Word-ohjelmaan liittyvästä, jonka virustorjunta on ollut tunnistavinaan jonkinlaiseksi haittaohjelmaksi. Niitä löydöksiä voi yrittää tutkia esim. Google-hakujen avulla (yleensä ovat englanninkielisiä ne sivut, joilta asiaan liittyen voi löytää neuvoja). Olen järjestään laittanut "tauhkan" karanteeniin, yleensä mitään kriittistä ei ole löytynyt.

Haittaohjelmista voi lukea: http://fi.wikipedia.org/wiki/Haittaohjelma

Ruukaan lukea nettikeskusteluista kokemuksia oppiakseni, ja tässä esimerkiksi vuodelta 2004 yksi arkistoitu thread: http://www.dvdplaza.fi/forums/archive/index.php/t-24933.html

Täältä voi tutkia "uusimpia tietoturvauhkia". Sivut ovat tosin englanniksi: http://www.f-secure.com/fi_FI/security/security-lab/latest-threats/

http://fi.wikibooks.org/wiki/Tietoturva