PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mistä aloittaisi?


Tanja
02.10.07, 20:35
Olen hyvin kiinnostunut suvustani, josta en tiedä yhtään mitään. Onko kukaan, joka olisi Luopioisten/Lammin alueella sukuja tutkinut, törmännyt Salo -nimeen? Isäni isoisä oli nimeltään Kalle Salo syntynyt 29.9.1882, kuollut 18.5.1957. Naimisissa Elina, omaasukua Virtanen kanssa.

kkylakos
03.10.07, 08:08
Hei,

aloittaa kannattaa siitä mistä on kiinnostunut tai eniten kiinnostunut. Jos se ei ole heti selvää, pysähdy hetkeksi miettimään.

Vaikka löytäisit kirjallisuudesta tai toisten tutkimuksista tietoja, kannattaa myös lukea joku sukututkimuksen perusopas (tai käydä peruskurssi) ja tehdä tutkimusta lähteiden parissa myös itse.

Olethan muistanut kysyä lähisukulaisiltasi heidän tietojaan ja mahdollisia perheestä tehtyjä tutkimuksia tai vaikkapa heidän tuntemiaan sukututkijoita, jotka voisivat "kädestä pitäen" auttaa sinua alkuun.

Wilma
05.10.07, 16:22
Moi!
Itse olen sanut parhaita tietoja haastattelemalla pappani ja muita vanhempia sukulaisia, pitkän kaavan mukaan. Kannattaa olla paperi, kynää tai nauhuri. Tietokonekin käy, jos se on mahdollista. Ainakin sais tarpeeksi nopeasti tiedot muistiin.

Itse oon myös karttakirjoista kopioituja karttoja käyttänyt apuna, koska mm. pappanikin on evakkoelämää ja muuttoja joutunut kokemaan, niin tuo kartta oli siinä hyvänä apuna. Pyysin häntä aina kertomaan syntymänsä jälkeen tulleet asuinpaikat ja aina viivoittimella jatkoin reittiä. Eli karjalasta pohjanmaan kautta savoon ja sieltä viimein nyt hän asuu hämeessä. :)

Toivottavasti olet edistynyt, muista myös itsesi ja lähisukusi tiedot laittaa. Olet lehti puussa myös! :)