PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Släktprogrammet 2004


Carina
30.04.10, 09:25
Hjälp!

Jag har haft programmet i flera år nu men jag förstår inte hur jag får in bilder i programmet.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig steg för steg?
Jag är kanske lite trög men är ganska van vid datorn. Har faktiskt funderingar att köpa ett annat program för jag känner mig så handikappad. Att föra in uppgifter är inget problem...
Snälla?

vänliga hälsningar
Carina

kaila
01.05.10, 12:31
hej,

För att kunna få in bilder måste du ha en mapp för bilderna som skall vara i samma mapp där din databas är.

T.ex on du har en databas i

C:\Data\slekten\carina.gdb

skall du ha en mapp t.ex

C:\Data\slekten\carina_files

Åäö är inte bra att ha i namnet på mappen. Dvs C:\Data\släkten\ kan ge problem i vissa fall.

I Släktprogrammet finns ett kommando där man väljer mappen för bilderna. I de nyaste versionerna finns detta i Verktyg - Hjälpfunktioner - byt bildfil. Välj där i ovan fall carina_files.

När detta är gjort kan du lägga till bilder till din data. Personbild syns i grafista rutan och främst för små bilder. Andra bilder i Bild-notisen.

Tryck i knappen på raden Bild för att söka en bild för en person. Två bildfiler skall inte ha samma namn.

mvh Kaarle Kaila

Carina
01.05.10, 22:16
Hej Kaila!

Jag är ledsen men jag fattar inte i alla fall.
Menar du att jag skall göra en egen mapp i C:\Data\slekten\carina_files?

Min databas ligger i: "C:\Program Files\KK-Software\Genealog.exe" .

Men vad är Irfan View för något då?

mvh
Carina

kaila
01.05.10, 22:43
Hej Kaila!

Jag är ledsen men jag fattar inte i alla fall.
Menar du att jag skall göra en egen mapp i C:\Data\slekten\carina_files?

Min databas ligger i: "C:\Program Files\KK-Software\Genealog.exe" .

Men vad är Irfan View för något då?

mvh
Carina

hej,

Genealog.exe är Släktprogrammet, inte databasen och IrfanView är ett program som Släktprogrammet använder för att visa bilderna.

Du skall hellst inte hålla din databas i programmappen "C:\Program Files\KK-Software". Den är för programmet. Din databas slutar på .gdb (som beroende på inställningarna i din Windows inte behöver synas.

För att kunna svara på din fråga var god berätta var din databas är och vad den heter?

mvh Kaarle

Carina
01.05.10, 23:12
Hej igen Kaijla!
Tror du vi kan ta det här en kväll i veckan? Jag skall upp och jobba i morgon bitti.
Tack på förhand
Carina

kaila
01.05.10, 23:13
Det går bra. Kanhända du ringer till mig nån gång då du sitter vid datorn.

mvh Kaarle
050 372 5844