PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hittar inte i HisKi - vad gör jag då?


Lorelai
02.10.07, 13:17
Hej,

Vill veta mer om min släkt på min fars sida och tyvärr jag har inte mycket att gå på annat än uppgifterna om min farmor att hon var född 1895, vad hon hette som ogift och att hon vad född i Uleåborgs län.


Hittar inte igen henne i HisKi och funderar vem/vart jag ska vända mig till då?
Ska jag kontakta församlingen jag tror hon tillhörde, (drar mig dock lite för det då min finska inte är så bra) eller om jag kan söka på fler ställen?
Tacksam för all hjälp jag kan få:)

Martin Josefsson
02.10.07, 14:16
Om jag har förstått det rätt så innebär Uleåborgs län det som i HisKi är uppdelat i Norra Österbotten och Kajanaland. Tillsvidare verkar det i det området finnas endast två församlingar (av 46) för vilka man har matat in födda år 1895. Därför får du ingen träff i HisKi. Men eftersom hon föddes så sent som 1895 så finns det ju en chans att hitta någon ledtråd på annat håll.

Jag föreslår att du skriver ett inlägg här i forumets underkategori "Pohjanmaa - Österbotten" och att du i inlägget räknar upp de uppgifter som du har om henne (namn, födelsetid, eventuell flyttning...) så får vi sedan se om det nappar.

kkylakos
03.10.07, 08:01
Hittar inte igen henne i HisKi och funderar vem/vart jag ska vända mig till då?
Ska jag kontakta församlingen jag tror hon tillhörde, (drar mig dock lite för det då min finska inte är så bra) eller om jag kan söka på fler ställen?

Du kan kontakta församlingen på svenska, de borde förstå eftersom Finland är tvåspråkig. Annan chans är nationalarkivet i Helsingfors som har för många församlingar microfilmer fram till 1900.

Lorelai
03.10.07, 08:45
Tack för era råd:)

Helena V.
03.10.07, 11:01
Hej,

Tänkte ännu fråga om uppgifterna om din farmors ursprung är från din familj eller har du kollat vad hennes församling i Sverige har för uppgifter?

Dom kan också ha ytterligare information om hennes exakta födelseort och/ eller -datum mm.

mvh, Helena V.

Lorelai
03.10.07, 11:18
Jag har ännu inte varit i kontakt med den församling hon tillhörde, utan uppgifterna jag har är från den dödsannons som var i tidningen, och där kan ju tryckfelsnisse ha varit i farten förstås.

En annan sak jag funderar på är hur mycket av arbetet jag kan göra här ifrån Sverige. När jag fått fram mer uppgifter kan man låna hem microfilmer från Finland till Sverige till närmaste biblioteket tex eller hur har ni som bor i Sverige arbetat er framåt?

Helena V.
03.10.07, 11:54
Hei,

Alltså, det kanske lönar sig att först kontakta den svenska församlingen hon hörde till.

Det är möjligt att låna mikrofilmer och - korter från Mikkelin maakunta-arkisto (St. Mickels landsarkiv) inom hela Norden till de största biblioteken. Det änklaste skulle vara att du frågar i din egen bibliotek, som kan säkert ge råd om hur du skall göra vidare.

mvh, Helena V.

jorsy
03.10.07, 14:10
http://www.dis.se/start.shtml