PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miten kannattaa syöttää sukutiedot sovellukseen?


Kovanen
18.04.10, 09:59
Tervehdys! Ettei sukuhommani ryöstäytyisi käsitä, pyydän neuvojanne miten on tarkoituksenmukaisinta rakentaa tai koostaa sukumme.

Onko järkevää tehdä kustakin suvusta oma erillinen juttunsa ja sitten yhdistää niitä, vaiko tallentaa kaikki tiedot ns. yhdeksi suvuksi? :confused:

Olisi hienoa jos vastauksissa saisin myös perusteluja molempien vaihtoehtojen hyödyistä ja haitoista. Kiitos jo ennakkoon.

Ihmettelee Eila

Heikki Koskela
18.04.10, 11:54
Tervehdys! Ettei sukuhommani ryöstäytyisi käsitä, pyydän neuvojanne miten on tarkoituksenmukaisinta rakentaa tai koostaa sukumme.

Onko järkevää tehdä kustakin suvusta oma erillinen juttunsa ja sitten yhdistää niitä, vaiko tallentaa kaikki tiedot ns. yhdeksi suvuksi? :confused:

Olisi hienoa jos vastauksissa saisin myös perusteluja molempien vaihtoehtojen hyödyistä ja haitoista. Kiitos jo ennakkoon.

Ihmettelee Eila

En tiedä mitä tarkoitat "kustakin suvusta". Itse olen tehnyt sukuani alkaen itsestäni ja kooten kaikki esivanhempani nimeni "yläpuolelle". Saadaan siis sekä isänpuoleinen että äidinpuoleinen suku samaan kokoonpanoon. Siis yksi yhteinen tiedosto kaikista esivanhemmista lapsineen päivineen.

Jos on tarvetta eritellä nk. sukuhaaroja omiksi suvuiksi se on helppo tehdä yhteisestä erottelemalla omat haarat. Luulen, että nykyiset sukuohjelmat sallivat tämäntapaisen menettelyn.

Onnea tutkimustyöllesi.

Kovanen
18.04.10, 12:22
Kiitos, täydennystä epätarkkaan kysymykseeni: Ajattelin asiaa niin, että minun ja puolisoni esivanhemmista muodostuu molemmista kaksi eri sukua, isän ja äidinpuolelta eli yhteensä neljä sukua.

Eila

Erkki Järvinen
18.04.10, 12:36
Kiitos, täydennystä epätarkkaan kysymykseeni: Ajattelin asiaa niin, että minun ja puolisoni esivanhemmista muodostuu molemmista kaksi eri sukua, isän ja äidinpuolelta eli yhteensä neljä sukua.

Eila

Oma menettelytapani on se, että tallennan jokaisen henkilön samaan tietokantaan olivat sitten sukua keskenään tai eivät; kaikki kyllä sitten aikanaan paikkansa löytävät.

Kovanen
18.04.10, 12:43
Tämä kysymykseni meni nyt ihan paikkailuksi. Mietin vielä, että jos innostun selvittelemään kahden tyttäremme puolisoiden vanhempia, niistä tulee neljä uutta sukua lisää.

Jollain listalla on käyty keskustelua sukujen poistamisesta. Tältäkin pohjalta pähkäilin asiaa.

Ihmettelemistä, parsimista ja korjaamista tässä hommassa näyttää riittävän. Ilmeisesti ajan kanssa tätä aineistoa kertyy reilunpuoleisesti. Olisi hyvä jos jotain osaisin tehdä alusta alkaen oikein.

Eila

Heikki Koskela
19.04.10, 07:17
Tämä kysymykseni meni nyt ihan paikkailuksi. Mietin vielä, että jos innostun selvittelemään kahden tyttäremme puolisoiden vanhempia, niistä tulee neljä uutta sukua lisää.

Jollain listalla on käyty keskustelua sukujen poistamisesta. Tältäkin pohjalta pähkäilin asiaa.

Ihmettelemistä, parsimista ja korjaamista tässä hommassa näyttää riittävän. Ilmeisesti ajan kanssa tätä aineistoa kertyy reilunpuoleisesti. Olisi hyvä jos jotain osaisin tehdä alusta alkaen oikein.

Eila

Minusta kannattaisi kirjata kaikki samaan tiedostoon, jos mitään rajoituksi ei ole. Sieltä on helppo poimia mikä tahansa sukuhaara tutkittavaksi erikseen.

Kyllä jonkin sukushaaran voi poistaa esim Gedcomin avulla ja siirtää omaksi tiedostoksi. Mutta sitten täytyy paimentaa kahta tiedostoa jos tulee lisäyksiä ta muutoksia tietoihin.

Heikki Koskela
19.04.10, 14:31
Minusta kannattaisi kirjata kaikki samaan tiedostoon, jos mitään rajoituksi ei ole. Sieltä on helppo poimia mikä tahansa sukuhaara tutkittavaksi erikseen.

Kyllä jonkin sukushaaran voi poistaa esim Gedcomin avulla ja siirtää omaksi tiedostoksi. Mutta sitten täytyy paimentaa kahta tiedostoa jos tulee lisäyksiä ta muutoksia tietoihin.

Korjaan varmuuden vuoksi sanomaani. Tarkoitan, että Gedcomin avulla voidaan siirtää haluttu sukuhaara ja muodostaa siitä oma tiedosto.

kaila
19.04.10, 21:56
Sanoisin, että jos henkilöitä ei ole tuhansia niin pidä ihmeessä kaikki samassa tietokannassa ellet esim. ole tekemässä yhteistyötä muiden kanssa joistakin osista.

Sitten kun ryhdyt tekemään sukukirjaa niin voi olla helpompi erottaa erikseen kirjan henkilöt keräämistäsi muista suvuista. Siinä kun on syytä tehdä erilaisia tarkistuksia ja tilastoja ja sitä ei helpota se että tietokanta sisältää kirjan kannalta erinäköisiä "rönsyjä".

Kaarle Kaila

TimoT
27.04.10, 20:31
Yleensähän me suomalaiset olemme kaikki jollakin tavalla sukua keskenämme, jos riittävän pitkälle päästään. On ihan mielenkiintoista nähdä, kuinka mones serkku esim. puolisosi on. Tämä selviää ainoastaan silloin, kun kaikki tiedot on laitettu samaan tietokantaan.

Laitinen
10.02.11, 13:40
Itse tein isän ja äidin suvuille omat tiedostot ainakin näin alkuun se tuntui selkeämmältä, kun suvut pysyisi erillään.

Juha
10.02.11, 13:53
Ei kannata missään tapauksessa tehdä erillisiä taulustoja. Ennemmin tai myöhemmin pitkälle ehtinyt törmää tapaukseen, jossa tulee eteen sama henkilö molemmissa sukupuissa.

Ohjelmahan osaa helposti eriyttää sukuhaarat, jos siihen on joku erityinen tarve.

Marikki
10.02.11, 18:14
Minä tein sen virheen kun aloitin sukututkimuksen että laitoin eri ohjelmaan isän ja äidin suku. Nyt pidemmälle päästyäni törmäsin siihen että isän ja äidin suku yhdistyi jo 1850-luvulla, vaikka eivät ole edes samasta paikkakunnasta.

Kovanen
11.02.11, 16:25
Tervehdys!

Kaunis kiitos tässäkin asiassa jokaiselle neuvoja antaneelle!

Ohjeittenne perusteella olen tallentanut kaikki omat "löytöni" sovelluksessani samaan tietokantaan. Olen tosi tyytyväinen tästä valinnastani. Aivan yllättäviä ja mielenkiintoisia sukulaisuuksia on ilmennyt.

Kukin tekee omalla tyylillään ja hyvä niin. Teknisillä tempuilla käsittääkseni lienee myös joissakin sovelluksissa mahdollista yhdistellä eri sukuja. Tähänkin tarvitaan asianosaajia, hienoa että täältä apuja löytyy lähes joka tarpeeseen.

Terveisin Eila