PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Schroderus Anna Kaisa s. 11.4.1823 vanhemmista


Kovanen
10.04.10, 15:42
Tervehdys ja lämmin kiitos kaikesta tähän saakka saamastani avusta.

Olen tässä viime ajat haahuillut Sotkamossa ja Kuhmossa, tietysti hieman muuallakin, tuloksetta.

Taas minulla tämä vuosisatojen vaihde takkuaa, joten rohkenen kysellä... tosin vähän mietityttää, kuinkahan monta kysymystä yhden henkilön on soveliasta kirjoittaa.

Anna Kaisa Schroderuksen puoliso on Heikki Huotari s. 10.1.1824 Kuhmo.
Käsittääkseni Anna Kaisan vanhemmat ovat Johan Schroderus ja Vappu Korhonen, jotka on vihitty 17.5.1822. Heidän syntymä- ja kuolinpäiviään tauluni täydennykseksi kaipaisin.

Eila

JHissa
10.04.10, 18:10
Annan Kaisan kaste merkintä löytyy Sotkamosta (Hiski)
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2ahy2e?fi+0508+kastetut+10673)11.4.1823 12.4.1823 (P.131) Johan Schroderus Valborg Korhonen Anna Caisa
ja jatkoa löytyy Sotkamon rippikirjasta kastemerkinnän mukaisesti sivulta 131:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/sotkamo/rippikirja_1815-1824_ik95/135.htm

olanyk
10.04.10, 18:52
Hei Kaisa!

Kyllä kysymyksiä mielestäni voi tehdä mielinmäärin. Joskus palstoilla muistan kritisoidun sitä jos siirrytää privatti yhteyteen. Valitettavasti minun sukutaulut ei tekstitietojen puitteissa ole julkisesti julkaisukunnossa.

Minun Äitini oli Huotari ja peeriytyi usean sukupolventakaa tuolta Kumon Korpisalmen kirkkokapinasta tunnetusta Pulkkilasta, jota isännöi tuon Heikin isä. Ja isoäiti oli Schroderus ja lähtöisin Sotkamon Urpialana tunnetusta ÖS 12 mistä myös Anna Caisan isä on syntynyt. Molemmat suvut on melko hyvin tiedossa ja erityisen mielenkiinnon kohteita.

Huotarin sukukirjan mukaan Anna Kaisa on syntynyt 11.4.1823 ja kuollut 21.2.1905. Johan on syntynyt 21.2.1798 NS 12 Erik Erikson Schroderuksen ja Brita Pehrsdr Tervon poikana. Minun esivanhemmat yhtyy tämän Erikin veljen valtiopäivämies Johan-Isak Schroderukseen.

Erikin Vanhemmat olivat Erik Schroderus ja hänen toinen puoliso Helena Arvolander (ensimäine puoliso Brita Cajanus).

Isä Erikin vanhemmat nimismies Johan Petrusson Schroderus ja Magdalena Isaksdr Sinius, jonka äiti oli Margareta Johansdr Cajanus jonka äidin Anna Matheisuksen kautta päädyttäneen ehkä Catharina Östensdr Sursilliin.

Myös Helena Arvolanderin kautta päädytään Lythraeus ja Tysk sukujen kautta Margareta Östensdr Sursilliin.

Heikki Huotarin isä oli Iisakki Jaakonpoika Huotari (Kuhmon mahtimieheksi sanottu). Heikin isoäiti oli Johanna Johansdr Schroderus jonka isä oli nimismiehenpoika Johan Johansson Schroderus ja äiti Brita Rongen. Eli tuon Johan oli vanhemman Erikin Schroderuksen veli.

Jaakko Juhonpoika Huotari on hyvin tunnettu tuosta Kuhmon "kirkkokapinasta"

Vielä kysymäsi Heikki Isakinpoika Huotarin äidin Marketta Pekantytär Komulaisen äiti on Catharina Erikintytär Schroderus ollen myös Helena Arvolanderin tytär.

Anna Caisa Schroderuksen isoisä ja Heikki Huotarin isoäiti olivat sisaruksia eli he olivat pikkuserkkuja.

Olavi

Kovanen
10.04.10, 19:12
Tervehdys! Ilahduin todella vastauksistanne. Pikaisella silmäyksellä näyttää siltä että, samoja henkilöitä löytyy selvityksistämme. Tutkailen omia löytöjäni tarkemmin ja palaan asiaan.

Eila

Kovanen
11.04.10, 13:19
Tervehdys!
Mieheni kuuluu äidinisänsä kautta Iisakki Huotarin s. 9.6.1795 sukuun, esivanhempien taulussa kuudes sukupolvi. Sen puolen olinkin löytänyt.
Schroderukset sensijaan ovat minulle aivan uusi tuttavuus. Vastauksissa sain todella yllättävää ja mielenkiintoista tietoa sekä uutta miettimisen aihetta. Erityisen paljon kiitoksia, mukavaa kun homma pääsee taas etenemään.

Eila

olanyk
11.04.10, 17:27
Kiitos kiittämästä ja anteeksi taisin nimittellä Sinua Kaisaksi! Minä olen ollut näillä palstoilla sitkeä Schroderus ja Cajanus kirjoittaja!

Tuo Kajaaniin ja Sotkamoon tullut ensin veronkatokirjurtina Kajaanissa ja sitten Sotkamossa nimismiehenä ollut Joha Petruksenpoika Schroderuksen tiedetään olevan Rantsilan kappalaisen Petrus Schroderuksen poika. Äitinä pidetään Beata Remahlia. Johan asui ensin nimismiehentalona NS Tikkalaa ja sitten siirtyi ÖS kantailalle Sopalaan jota jatkossa asui nimismiehenä jatkanut Iisak Schroderus tuo Erik oli lasimestarina Kajaanissa ja osti sitten Urpialan oli herastuomari ja häntäkin on väitetty valtiopäivämieheksi (Sotkamon historia), poika Johan-Iisak oli Ruotsissa 1800.

Minä olen alkanut tuota Johanin äiti asiaa melkolailla epäillä kun hänen sisaruksensa ovat huomattavasti nuorempia ja Beatan olisi pitäny 17 vuotiaan assada noin 40 v papin kanssa poika Johan. Raahessa on Beataa on sanottu Johan Tammelanderin kälyksi, mm. tähän perustuen olen esittänyt epäilyn että Johan Schroderus voisi olla Johan Tammelanderin sisaren poika ja Beata vasta toinen puoliso. Beatan äitihän oli Catharina Tuderus joten paljon mielenkiintoisia sukuja saat tutkittavaksi.

Vielä aina jaksan myös kannustaa selvittämään jos joku alkuperäislähde löytyisi Petrus Schroderuksen syntyperää. Häntä on sanottu olevan lisänimensä takia Paltamosta kotoisin. Ja minä olen päätynyt hypoteesiin että hän olisi myöhemmin Swahn sukuna tunnettua Koutaniemen sukua isä olisi Hans Erikinpoika jonka isäpuolen tiedetään olleen Paltamon kappalainen Matts Johanis.

Kun Schroderukset oli Sinulle uusi sukuhaara, lisään aiempaan esivanhempiin liittyvän aiemmin mainittujen lisäksi Lithoviukseia; Sinuksien kautta Duvel; Platz ja Stork. Jos Beatan Remahlin kanta-äidiksi Tuderus; Somerus Cajanusten kautta päädytään Kirkkonumme nimismiessukuunjoita sinettinsä mukaan on kutsuttu Hjerta-suvuksi ja Sjundby sukuun

Kun noita hypoteesejäni aina jaksan toistaa, minulla on päätelmä että

Googlaamalla ja hakemalla keskusteluista löytää näistä hyvi sukutauluja ja kysyvälle vastaillaan!

Olavi

Kovanen
12.04.10, 17:42
Tervehdys Olavi!

Nimikömmähdys ei haitannut minua vähääkään. Toinen etunimeni voidaan "normalisoida" Kaisaksi ja Kaisastahan kyselinkin. Joten ei puhuttelu aivan tuulesta temmattua ollut. Talon muori olisi ollut jo pahempi juttu.

Omana tavoitteenani on tässä vaiheessa ollut saada koottua lapsillemme ja heidän lapsilleen mahdollisimman täydellinen kuuden sukupolven taulu mieheni ja omasta suvustani. Rajoituksístani olen ruikuttanut toisilla listoilla, joten en niitä nyt toistele.

Missään vaiheessa en uskaltanut edes haaveilla, että kovin kauas taaksepäin näissä minulle uusissa suvuissa voisin päästä. Nyt näyttää toisenlaiselta kun täältä saa apuakin näin mukavasti suurena yllätyksenä. Saattaa käydä niin, että joudun korjaamaan jonkun viestiketjun tekstiänikin, koska Cajanuksia tuli minunkin värkkäämiin tauluihin. Tosin aukkopaikkoja vielä löytyy.

Vihjeidesi avulla olen löytänyt jo monta uutta juttua tauluuni, tosi mukavaa. Kannustuksen saaminen täällä myös innostaa jo ennestään hieman tähän sukututkimukseen hurahtanutta aloittelijaakin.

Mitä haasteita Sinulle enää riittää, kun olet näin hyvää työtä tehnyt?

Terveisin Eila