PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hilma Mathilde Jensdatter - finsk, men fra hvor?


NinaB
29.09.07, 19:11
Jeg leter etter opphavet til Hilma Mathilde Jensdatter/Jensen, født i Finland i 1875. Hun flyttet til Sverige og giftet seg i Norge med svensken Johan Hjalmar Mathiesen. Hun bodde sannsynligvis i Färgelanda i Sverige før hun kom til Norge.

Familiehistorien forteller at Hilma var finsk og at hun kanskje var av samisk opprinnelse. Foreldrene skal ha dødd i en brann eller noe slikt. Er det noen som kan hjelpe meg på vei med å finne ut hvor hun kom fra?

Med vennlig hilsen

Nina

A. Mattila
03.10.07, 14:56
Hej Nina,

Det fanns bara ett barn i HisKi som hade döpts till Hilma Matilda i 1875 med fader vars första namn började med J. Hon var född i Angelniemi som, jag tror, finns i Södra Finland, nära Åbo.

Här är Hilmas uppgifter från HisKi: Född och döpt i 24.3.1875, huset Peksala, föräldrar "Sp. torparen Johan Benjamin Nordström, dess hustru Alexandra Gustava Hellberg 39". Moderns ålder var alltså 39 år.

Hoppas det här var till någon hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Aino M.

NinaB
03.10.07, 18:47
Hei Aino!

Takk for svar! Jeg skal ha det i mente...

Jeg tviler egentlig litt på at det er riktig person, for min Hilma Mathilde er født 09. april 1875 (ifølge norske kirkebøker).

Men kanskje det er mulig å finne ut om den Hilma Mathilde du nevner flyttet til Sverige? Vet du i så fall hvor jeg finner det?

Hilsen Nina.

A. Mattila
12.10.07, 15:39
Hej Nina,

Jag kunde inte hitta några Hilma Matildas som skulle ha flyttat till Sverige. Om hon var samisk så borde hon ha bott i Lappland. Det finns inte så mycket information i HiSki från församlingar i Norra Finland i slutet av 1800-talet eller i början av 1900-talet. Men om hon flyttade från Finland till Sverige, borde hon ha skaffat sig ett pass, tror jag (Finland var på den tiden en del av Ryssland). Det Finska Migrationsinstitutet (http://www.migrationinstitute.fi/) har t.ex. en on-line passförteckning. Kanske kan du försöka om det finns någonting i den?

Tyvärr kan jag inte hjälpa mer.

Med vänliga hälsningar,

Aino M.

Martin Josefsson
12.10.07, 17:25
Jag sökte på hennes namn med Google och såg då att du tidigare har efterlyst henne på Anbytarforum. Du nämner där att hon är född 9:e april. Det underlättar ju saken.

Eftersom hon har haft med Sverige att göra så gjorde jag en sökning på www.familysearch.com på hennes namn och +-20 år. Då fann jag en Hilma Mathilda Jonsdotter, 08 APR 1874, Bada Bruk, Fryksande, Varmland, Sweden, med föräldrarna Johannes Andersson och Anna Maria Petersdotter.

Det är idag ca. 238 kilometer mellan Fryksände och Färgelanda enligt denna (http://maps.google.com/maps?f=d&hl=en&geocode=&time=&date=&ttype=&saddr=F%C3%A4rgelanda,+Sweden&daddr=Fryks%C3%A4nde+kyrka,+L%C3%A4roverksgatan,+6 8530+Torsby,+V%C3%A4rmland,+Sweden&sll=58.568252,11.99707&sspn=18.510691,40.517578&ie=UTF8&cd=2&z=8&om=1) karta.

Nog kan det väl säkert vara hon nog?

NinaB
13.10.07, 16:03
Takk for innspill!

Aino: Jeg skal sjekke det med passiden. Takk skal du ha!

Martin: Det er i alle fall ikke et usannsynlig forslag. Området du nevner ligger nær et område som på norsk side av grensen heter Finnskogen - det kan være et mulig opphav til spekulasjonene om finsk herkomst... Jeg skal undersøke det nærmere :)

Jeg kaster ut en annen antakelse mens jeg undersøker ovennevnte:

Jeg har funnet en finsk kandidat - riktignok under navnet

Hilda Mathilde Antilla, f. ?.04.1875 i Björneborg - Pori
Foreldre Arbetskarl Johan Gustaf Anttila hustru Sofia Josefina Lindqvist 30 Gård: Staden

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette sporet - for eksempel ved giftermålsoppføring/dødsdato?

Hjerteligst
Nina