PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : I am 50% finnish or even more but I write in english my question


MarkusK
30.03.10, 09:52
My name is Markus Kortesalmi, my dad came to Sweden when he was 18 years old for the 2 time and he came to work, first time he came as the child when the war was in Finland.

My grandmother and her dad had Russian names Lydia and Nikolaj.

Mother don’t know where Nikolaj was from and i am curious about my ancestors, I didn’t knew that Lydia was Russian but I was so little when she lived.

My grandfather wasn’t either Swedish and I was saying before that I am 100% Swedish.

How can I search after what name they had before they changed it to Pakisjärvi? And where Nikolaj came from?

They say that he was living in Finland and my grandmother came to Sweden to work when she was young.

I want to know why I, my brother and grandmother are black haired and brown eyed

Mother, father and my sister arent.

I have said that I am adopted but when I look at my brother and some of my cousins I know that I am not adopted.

I talk, read and I can write in finnish but its harder.

JackSM
30.03.10, 10:06
Hello,

You can go here and try a search for Pakisjärvi and you will find some families by that surname in Turtola and Ylitornio http://hiski.genealogia.fi/hiski?en

Jack

MarkusK
30.03.10, 10:51
i sent you a pm. i did wrong, last summer i was in the village were lydia pakisjärvi is born and raised in finland but i dont remember the name so i have to ask my mother.

but i think it was ylitorno and she moved to niskanpää in sweden
Sorry

obarsk11
30.03.10, 12:39
i sent you a pm. i did wrong, last summer i was in the village were lydia pakisjärvi is born and raised in finland but i dont remember the name so i have to ask my mother.

but i think it was ylitorno and she moved to niskanpää in sweden
Sorry

Hej Markus

Det är inte klart om din far heter Pakisjärvi eller Kortesalmi, vem är det som har bytat sin namn? Jag är inte heller säker om Lydia och Nicolaj är din farfar och farmor eller morfar och mormor. Har du födelseår också?

I Ylitornio Sn. är en by som heter Pakisjärvi och slekten Pakisjärvi har bott där från början av 1800-talet.

Mvh
OBa

MarkusK
30.03.10, 14:05
pappas sida vet jag allt hans släkt kommer från rovanniemi. han heter kortesalmi

jag vet att mormor hette lydia pakisjärvi innan hon gifte sig

jag vill veta varifrån nikolaj kom ifrån lydias pappa. dom bytte till finskt namn när dom kom till finland

JackSM
30.03.10, 14:31
pappas sida vet jag allt hans släkt kommer från rovanniemi. han heter kortesalmi

jag vet att mormor hette lydia pakisjärvi innan hon gifte sig

jag vill veta varifrån nikolaj kom ifrån lydias pappa. dom bytte till finskt namn när dom kom till finland


Hei igjen,

Vet du omtrent når Lydia ble født eller når hun giftet seg ?

Jack

MarkusK
30.03.10, 16:17
Jack. Can you take it in english or finnish? I dont understand you.

But she married and became Niemi

Marjapuu
30.03.10, 16:45
Vet du omtrent når Lydia ble født eller når hun giftet seg ?


Jack frågar på norska om du vet omkring när Lydia föddes
eller när hon gifte sig?

Det är inte alls sagt, att Lydia och Nikolai var ryssar på grund
av sina förnamn. Min släkt kommer från finska Österbotten,
och vi har många Lydior och Nikolajer i släkten. Finland hörde ju
till Ryssland fram till 1917, och många finnar hade ryskklingande
förnamn. De var mode i slutet av 1800-talet och början av
1900-talet.

Det är inte heller ovanligt, att det i en familj finns blonda och
mörka syskon. Jag som kommer från Österbotten, med finska
och finlandsvenska rötter, har 3 syskon. Hälften av oss är
blonda och blåögda, den andra hälften är mörkhåriga med bruna
ögon. Det beror på hur generna tilldelar sig, och de kan även
hoppa över en eller flera generationer. Men en regel finns: om
båda föräldrarna är blåögda, kan de inte få barn med bruna ögon.
Hårfärgen däremot är inte så reglerad.

Mvh Maria

mika68
30.03.10, 17:30
I have noticed that among my first cousins in my mother's side girls are blond haired and boys are brown/dark haired.
so hair colour has something to do with gender.

MarkusK
30.03.10, 18:32
Nej jag vet inte när hon är född och när dom gifte sig men jag ska fråga mamma.

Okej jag är ändå nyfiken på varifrån mammas sida kommer från men det kan vara så som du säger.

svarade till er båda Jack och Maria

Tuula Cu
31.03.10, 09:04
Markus,

If you do not get the info on your granma's birthdate/year or marriage that soon, even an approximate year or decade would do.

It is quite different to search for someone born in the 1920's than in the 1890´s. The latter is easier...

Tuula K

MarkusK
31.03.10, 09:30
i will ask her today

MarkusK
31.03.10, 11:53
Lydia is born 1918

MarkusK
03.04.10, 16:25
I cant find her or them even i know were they was from in finland.

:confused:


Turtula

Tuula Cu
04.04.10, 08:03
Markus,

It is very probable you do not find Lydia's information in the net because

- Finnish authorities like our national Kansallisarkisto (www.narc.fi (http://www.narc.fi)) are very strict with the law: they do not allow documents under 125 years to be seen by everyone

- if you are a member of SSHY, you can see documents over 100 years old in their pages but you must be logged in as a member. The earliest documents are from 1909.

Only if someone has printed the information already in a book or published it in the net, can you see it. This is fairly rare.

This leaves you only one choice. Contact Ylitornio parish. Their email is ylitornio*evl.fi and address Alkkulanraitti 3, 95600 Ylitornio, Finland. Ask precisely what you want to know and they will send you information after weeks or months (depending on their work load). This costs some 50-100 euros, depending on the details you want to know.

This has been the beginning for many of us. Sometimes relatives know things old enough to lead us directly to the net treasures...

Tuula K

MarkusK
04.04.10, 10:22
Okey... but how can they who search after their own history find?

My grandfather isak niemi was born 1908 and he had a Finnish mother my mother told me.

Can you find him?

MarkusK
04.04.10, 15:16
Are there other sites were you can search after my relatives from 1877 in finland???

I am 100% Finnish